Indiener Ralph Jacobs is ook vaak voorzitter van een raadscommissievergadering.
Indiener Ralph Jacobs is ook vaak voorzitter van een raadscommissievergadering.

Over het Burgerinitiatief Spoorzone

Algemeen

door Henk van de Bunt

Inwoners van De Bilt brachten een eigen ‘groene en dorps’ plan -een zogeheten burgerinitiatief - voor de Spoorzone in, omdat ze de woningbouwplannen van de gemeente in de Spoorzone in Bilthoven te massaal vinden. Woensdag 10 januari was dit burgerinitiatief ‘onderdeel van de beraadslagingen’ in de gezamenlijke bijeenkomst van de raadscommissies Ruimtelijke Ordening en Burger en Bestuur van de gemeente De Bilt. Naast ruimte voor insprekers konden ook de initiatiefnemers het initiatief toelichten en konden de commissieleden zich er nog extra over laten informeren. 

Ebbe Rost van Tonningen woont in de Leijen: ‘Wij zijn dankbaar dat ook de door ons opgestelde matrix waarmee een evenwichtige vergelijking van de drie voorliggende varianten A. B en C kan worden gemaakt, op de agenda van de raad staat. Ik ben van mening dat voor alle 30 punten een vergelijking nodig is om tot een keuze van een voorkeursvariant te komen. Ik vind het ongekend dat het college geen voorkeur onderbouwt voor welke variant dan ook. Daarmee gaat het college voorbij aan haar elementaire taak om de raad in de positie te brengen om een afgewogen voorkeur te kiezen. Zo’n matrix die wij hebben voorgelegd is in bestuurlijk Nederland een beproefd middel om een keuze mogelijk te maken’. 

Kwaliteit
‘In de matrix wordt voorgesteld om de maatschappelijke kwaliteit en de ruimtelijke kwaliteit als randvoorwaarden te beschouwen; bij de maatschappelijke kwaliteit denk ik in de eerste plaats aan de verkeersveiligheid. Bij de ruimtelijke kwaliteit kijk ik naar het door niet gebruikte beeldkwaliteitsplan van 2014 voor het centrum van Bilthoven en vooral naar de ruimtelijke aansluiting op de karakteristiek van omliggende wijken en van het centrum van Bilthoven. Voor zowel de maatschappelijke als de ruimtelijke kwaliteit verdient m.i. variant C de voorkeur.’

Waarschuwing
Eén waarschuwing gaf Rost van Tonningen (nog) mee: ‘Op basis van de huidige stukken kan er geen afgewogen keuze worden gemaakt voor welke variant dan ook. Doet u dat wel, dan waagt u zich op drijfzand en brengt men de gemeente in grote beleidsverwarring en grote financiële problemen en legt men het (eigen) lot volledig in handen van externe bureaus’.

Betrokkenheid
Ina Duthler - woonachtig in Bilthoven Noord - is mede-indiener van het Burgerinitiatief’; ‘Vasco da Silva van VSAP-architecten is bekend in Bilthoven, kent de verkeerssituatie goed, heeft in het verleden meegedacht met de ontwikkeling van het centrum en heeft in variant C zoveel mogelijk bij voorbaat de verkeersveiligheid al mee-ontworpen. Bovendien leidde de wijze van presenteren in de Theresiaschool tot veel dynamiek en betrokkenheid van de omwonenden in de aangrenzende wijken’.

Realistisch
Met dit burgerinitiatief willen de indieners benadrukken dat er gebouwd moet worden. Op de vraag waarom dan variant C antwoordde Duthler: ‘Deze variant sluit beter aan bij de bestaande omgeving, de verdichting is minder dan in variant A en B en de parkeernorm is realistisch waardoor de overlast voor inwoners en ondernemers minder is dan bij een lagere parkeernorm. Variant C legt minder druk op de publieke buitenruimte en dus op de leefomgeving en variant C biedt meer mogelijkheden voor een veiligere verkeerssituatie, simpelweg omdat er minder woningen in staan’.

Resultaat commissie
Een meerderheid van de raadscommissie adviseerde de gemeenteraad het Burgerinitiatief voor kennisgeving aan te nemen en de inhoud ervan mee te nemen bij of te verwerken in de besluitvorming over het raadsvoorstel ‘vaststellen voorkeursvariant Spoorzone’, dat later op de agenda van de gemeenteraad (van 18 januari) in welke vorm dan ook zal worden geplaatst. 

In de raadsvergadering van 11 januari heeft de gemeenteraad van De Bilt unaniem besloten om een belangrijk burgerinitiatief te integreren in de plannen voor de ontwikkeling van de Spoorzone. Indiener Ralph Jacobs (VVD) daarover: Tijdens de commissievergadering van 10 januari werd dit burgerinitiatief - door de raad aangeduid als Variant C - gepresenteerd. Het is een initiatief, dat een waardevolle aanvulling op de bestaande plannen biedt door in te spelen op specifieke lokale behoeften en wensen’. De gemeenteraad erkende dat de huidige besluitvormingsprocedure rond de Spoorzone beperkt was tot twee varianten, A en B, en geen ruimte bood voor alternatieve voorstellen uit de gemeenschap. Jacobs: ‘Dit besluit markeert een belangrijke stap in het betrekken van de gemeenschap bij lokale projecten’. Jacobs is trots op het feit dat de raad het belang van burgerbetrokkenheid en transparantie in de besluitvorming heeft onderstreept. Hoewel het burgerinitiatief als afzonderlijk voorstel is afgewezen, is de essentie ervan unaniem omarmd om mee te nemen in de bredere besluitvorming rond de ontwikkeling van de Spoorzone. Dit besluit toont aan hoezeer wij als raad de stem van onze burgers waarderen. We zijn vastbesloten om samen met hen te werken aan de toekomst van onze prachtige gemeente. Dit besluit is een bewijs van onze inzet voor een inclusieve en betrokken gemeenschap’.

Ina Duthler en Ebbe Rost van Tonningen mochten in de Mathilde-zaal plaatnemen.