V.l.n.r. Floryth Mulder, Anita Piso, Daniëlle Verhaeg, Thomas de Haan en Willie van Voorst.
V.l.n.r. Floryth Mulder, Anita Piso, Daniëlle Verhaeg, Thomas de Haan en Willie van Voorst.

Tandartspraktijk in Coronatijd

Algemeen

door Henk van de Bunt

Tandartsen en mondhygiënisten mochten in deze coronatijd hun deuren sinds woensdag 22 april 2020 al weer openen om de reguliere mondzorg op gepaste wijze te hervatten. De meeste tandartsen en mondhygiënisten zijn de periode daarvoor nooit helemaal gesloten geweest. Wel werd de reguliere zorg in het begin van de coronacrisis opgeschort en waren de meeste praktijken uitsluitend open voor spoedgevallen. 

Al maanden houdt het Coronavirus de wereld in haar greep. Vanaf 16 maart heeft Verhaeg Tandartsen (Maartensdijk) uit voorzorg alle reguliere tandheelkundige behandelingen opgeschort en werden ook daar alleen nog spoedgevallen behandeld. Praktijkmanager Thomas de Haan vertelt: ‘Het was een hele operatie, om van een regulier geplande agenda in een keer om te moeten schakelen naar een geheel ander scenario. Maar mede door de wendbaarheid van onze medewerkers en het begrip van onze patiënten is dit goed gelukt’.

Behandelingen
Thomas de Haan is mede-eigenaar en levenspartner van eigenaresse Daniëlle Verhaeg. Hij vervolgt: ‘In de periode na 16 maart hebben wij de adviezen vanuit de overheid en ons tandheelkundig adviesorgaan goed in de gaten gehouden. Aan de hand van die adviezen zijn onze tandartsen en medewerkers met elkaar gaan uitwerken wat de beste manier zou zijn om in het ‘nieuwe normaal’ te gaan opstarten. Na een periode van ongeveer 5 weken was het, net als in de ziekenhuizen en in de ambulante zorg weer tijd om de uitgestelde en reeds geplande behandelingen weer voorzichtig op te pakken. Eén ding was zeker in deze opstart dat de gezondheid en veiligheid van onze medewerkers en patiënten op geen enkel moment in het geding zou mogen zijn. Om deze veiligheid te waarborgen stellen we bijvoorbeeld voor een behandeling een aantal vragen aan onze patiënten (triage): op deze manier proberen wij de kans op een bezoek van een corona-besmette patiënt zo klein mogelijk te houden. Daarnaast dragen alle behandel-medewerkers een extra gezichtsscherm en worden deur, toiletten en andere besmettingsbronnen nog vaker schoongemaakt dan normaal’.

Gewenning
De eerste week na de (her-)openging was het ‘even’ wennen aan de nieuwe situatie en was er ook duidelijk sprake van een gewenningsperiode voor het gehele team. Maar al snel merken ze dat de situatie - buiten het feit dat de wachtkamer een stuk ongezelliger is geworden, kuchschermen op de balie, een speciale routing door de praktijk en het handen wassen en desinfecteren - er niet zoveel veranderd is voor de patiënten. De Haan: ‘Dit komt mede door het feit dat de hygiëne- en infectiepreventie altijd onze hoogste prioriteit is geweest. Deze beleving is ook merkbaar bij onze patiënten en we zien dan ook snel dat de behoefte van de patiënten om naar de praktijk te komen weer toeneemt. Op dit moment merken we ook erg goed dat iedereen veel begrip heeft voor alle nieuwe spelregels en dat dit erg prettig werkt. Het was voor Verhaeg Tandartsen een hele omschakeling om zomaar 5 weken stil te staan, maar door het aanpassingsvermogen van de patiënten en medewerkers is de integratie naar het ‘nieuwe normaal’ in de tandartspraktijk wat ons betreft goed gelukt’.