Al meer dan 1.000 mensen tekenden de petitie.
Al meer dan 1.000 mensen tekenden de petitie.

Actie De Leijen voor pakjesbezorger

Algemeen Algemeen

Dat pakjesbezorger Kemal Hasdemir geliefd was in de Bilthovense wijk De Leijen mag wel duidelijk zijn. Nadat enige inwoners plotseling hoorden dat hij niet meer zou terugkomen, knapte er iets bij hen. Direct sprongen zij in de bres voor Kemal, in de hoop dat hij toch mag blijven.

door Walter Eijndhoven

Vol ongeloof doet Sonja Schippers uit De Leijen haar verhaal: 'Afgelopen dinsdag hoorde ik het nieuws: Kemal Hasdemir rijdt vanaf dinsdag 1 augustus niet meer met zijn bus door de wijk om pakjes rond te brengen. De hoge heren van PostNL zetten hem gewoon op een zijspoor, vanwege een reorganisatie, zeiden zij. Dat kun je toch niet maken, zo'n aardige vent'.

Behulpzaam
Al sinds jaar en dag rijdt Kemal met zijn bus door de wijk. Iedereen kent hij bij naam, en andersom. Volgens de bewoners van de wijk is hij een aardige vent, nooit sjagrijnig, behandelt iedereen respectvol en is uitermate behulpzaam. 'Vorig jaar lag ik met een gebroken rug op bed. Kemal vroeg iedere keer weer hoe het met mij ging en hielp mij met mijn pakjes. Waar komt het nog voor dat iemand nog iets doet voor een ander? Ik ben er werkelijk kapot van. En weet je, hij kent iedereen zo goed dat hij precies weet waar hij een pakje kan afleveren als iemand niet thuis is', vertelt Schippers.

Beweegreden PostNL
PostNL kijkt heel anders naar de zaak. Volgens hen is Hasdemir niet ontslagen, maar zal hij een (deels) andere route krijgen. Het bedrijf bezorgt op een werkdag zo'n 575.000 pakketten. Omdat steeds meer mensen hun aankopen online doen en deze markt enorm groeit, ziet PostNL zich genoodzaakt om routes (bezorggebieden) en daarmee werkpakketten van de bezorger steeds opnieuw te bekijken. Wijzigingen zijn dus niet uniek. PostNL waardeert het als zij goede berichten ontvangen van tevreden buurtbewoners, maar het is helaas niet mogelijk hun bedrijfsprocessen daarop aan te passen. Daarnaast werkt Hasdemir, volgens de klantenservice, voor een zogeheten subcontractor. Het kan dus zijn dat het wijzigen van de route niet de beslissing is geweest van PostNL.

Petitie
Ondanks het verweer van PostNL laten de wijkbewoners het er niet bij zitten. Direct de eerste dag zijn zij al een petitie gestart, om Kemal voor de wijk te behouden. 'Binnen twee dagen hadden wij al bijna 1.000 handtekeningen verzameld, geweldig toch, dat de wijk zo meeleeft?', vervolgt Schippers. 'Dankzij onze actie hebben ook de media zich hierop gestort: ' Hart voor Nederland'  is hier geweest voor opnamen, RTV Utrecht, WNL, het AD en natuurlijk de lokale media. Mijn man Bert heeft, achter de Plus, een doek opgehangen met de tekst ' Kemal for Ever' ', vervolgt Schippers. 'En dat terwijl hij normaliter altijd erg rustig is'. Bert begrijpt er ook niets van. Volgens hem moeten pakjesbezorgers betrouwbaar en professioneel zijn en deze man is dat, aldus Bert. 'Kemal leeft zich helemaal in, in de klant. Hij weet precies waar hij een pakketje kan aanbieden, als iemand onverhoopt niet thuis is. Volgens mij is hij de vleesgeworden persoon van de filosofie van PostNL. En waarom moet Kemal weg, als toch íemand de pakketjes moet rondbrengen? Het laatste wat ik hierover nog kwijt wil: hij wordt door de hele wijk gewaardeerd en gemist'.

Voor wie de petitie wil ondertekenen: www.petitions24.com