Pieter Pols, Indra van Deemter en Wim Mastop van de Fietserbond staan open voor inbreng.
Pieter Pols, Indra van Deemter en Wim Mastop van de Fietserbond staan open voor inbreng.

Fietsersbond strijdt tegen obstakels

Algemeen Algemeen

De Biltse Fietsersbond strijdt al jaren tegen paaltjes en andere obstakels. Het komende jubileumjaar wordt dat een speerpunt.

door Rob Klaassen

Wim Mastop is bestuurslid en Pieter Pols en Indra van Deemter zijn beiden lid van de kerngroep van de afdeling. Wim Mastop: 'In 1975 was de positie van de fietser slecht, je voelde je vaak behandeld als tweederangs burger. In Amersfoort is toen een groep fietsers gestart met de Fietsersbond (die toen ENWB heette). Krap een jaar later staken de Biltse leden van die ENWB de koppen bij elkaar en startten de afdeling De Bilt. De afdeling telt inmiddels ruim 250 leden, waarmee De Bilt hoog scoort in relatie tot het inwonertal: ruim 3 keer het landelijk gemiddelde. In ons jubileumjaar 2016 willen we in De Bilt extra 'aan de weg timmeren'. Behalve thema's als paaltjes en andere obstakels wordt bijvoorbeeld ook gedacht aan samenspraak met de scholen. Er zijn nog andere ideeën maar we zijn er echter nog niet uit. We hopen van veel kanten ideeën aangedragen te krijgen'.

Bilts beleid
De afgelopen 40 jaar is veel verbeterd zoals brommers van het fietspad, het rechts voorrang hebben van fietsers bij gelijkwaardige kruisingen en de aanpassing van de standaardbreedte van fietspaden. Ook het besef dat fietsen goed is voor iedereen is inmiddels breed doorgebroken, op alle bestuursniveaus. Maar de achterstand was groot, er blijft nog veel te doen. Zeker ook in De Bilt waar de fietser een mindere positie inneemt dan de automobilist. Wim Mastop: 'Dat in De Bilt relatief veel gefietst wordt is niet het resultaat van het Biltse beleid maar van de gemeente Utrecht. Je moet wel een hele goede reden hebben om met de auto naar Utrecht te gaan. Officieel is het beleid van de gemeente De Bilt ook pro fiets, maar in de praktijk blijkt dat doorstroming en parkeren van auto's belangrijker is. Zelfs als dat ten koste gaat de veiligheid van jonge kinderen. Wij als afdeling hebben een goed contact met de verkeersambtenaar van de gemeente. Maar het lijkt erop dat zijn afdeling vaak het onderspit moet delven binnen de gemeentelijke hiërarchie wanneer het om fietsbelangen gaat'.

Als de kippen bij
Pieter Pols, zelf aangewezen op een scootmobiel, zegt dat hij vrijwel dagelijks wordt geconfronteerd met allerlei obstakels op fietspaden. Hekken en sluisjes zijn bedoeld om (terecht)  brommers te weren maar men treft er anderen mee. 'Niet alleen scootmobielen hebben hiervan last. Ook met een rolstoel, tandem, bakfiets, ligfiets, driewieler of kinderwagen kom je er niet door. Dus hele groepen fietspadgebruikers worden door al die obstakels gedupeerd. Ook de vele paaltjes, betonnen drempels en zelfs blokken zorgen voor veel overlast en schade. Onze ervaring is, dat als bijvoorbeeld iemand bij de gemeente klaagt over een auto op een fietspad de gemeente er als de kippen bij is om de situatie 'te verbeteren' door een obstakel op het fietspad te plaatsen. Dat gebeurt doorgaans zonder overleg en zonder zich rekenschap te geven wat voor ellende dit voor veel gebruikers oplevert. Om zo'n obstakel dan weer weg te krijgen is vaak een heel ander verhaal. Dan moet er budget zijn, een evaluatie plaatsvinden, overleg met de omwonenden en belanghebbenden enz. enz.'

Verkeerd beeld van de fietser
Indra stoort zich ook aan de vreemde en verwarrende fietsroutes: 'Op de Julianalaan eindigt het fietspad met een rare bocht. Zoek het verder maar zelf uit. En hoe kom je van de Nachtegaallaan bij de Kwinkelier?' Een belangrijke oorzaak van veel problemen ziet ze in het verkeerde beeld dat beleidsmakers hebben van de fietser. Die zien de fietser als een lichamelijk topfit persoon. Hij fietst toch immers…? 'Voor veel fietsers kan dat kloppen. Die rijden ook vaak een hoog tempo. Maar daarnaast zijn er ook veel met beperkingen: van kleurenblind tot beperkt zicht, met evenwichtsproblemen of geringe spierkracht. Ben je voor je mobiliteit dan aangewezen op een fiets dan zijn driewieler, lage instap en elektrische fiets vaak een uitkomst. Zo komen ze nog eens ergens, hun gezondheid heeft er baat bij en hun sociale leven wordt er rijker van. Bij het plaatsen van een bordje 'fietsers afstappen' wordt niet aan hen gedacht. Het beeld dat men heeft van de zelfredzame fietser moet worden bijgesteld'.

Verder dan alleen De Bilt
De afdeling De Bilt is ook provinciaal actief. Diverse regionale routes lopen door De Bilt: Amersfoort-Utrecht-Woerden, Hilversum-Utrecht-Vianen en Bilthoven-Uithof-Houten. In de provincie Utrecht wordt in vergelijking tot de rest van het land veel gefietst. Het jaargemiddelde van fietsers in de provincie Utrecht komt neer 1200 fietskilometers per persoon per jaar. Die fietsers hebben recht op goede voorzieningen. Wim wijst erop dat het doel van de Fietsersbond is om het voor de fietser veilig, vlot en comfortabel te maken. 'Er wordt gelukkig steeds meer gefietst, het is drukker geworden op het fietspad. De varieteit van gebruikers is veel groter geworden. De snelheid ligt hoger. Voor velen is de auto geen alternatief. Ook uit oogpunt van energieverbruik en de uitstoot van fijnstof en CO2 is het belang van fietsen overduidelijk. Om al die redenen verdient de fiets ruim baan. Dat is helaas nog steeds niet vanzelfsprekend, ook in  onze gemeente niet. Als Fietsersbond laten we daarom onze stem duidelijk horen'. De Fietsersbond is een open vereniging, ook de melding van knelpunten en inbreng van ideeën van niet-leden zijn van harte welkom. Al hoopt men natuurlijk op meer leden. Reacties graag naar: debilt@fietsersbond.nl

Welk zwaar verkeer valt er op het fietspad bij de Spoorlaan in Bilthoven te verwachten?