Arjan Denneman hoort graag uw persoonlijke verhalen uit de Tweede Wereldoorlog.
Arjan Denneman hoort graag uw persoonlijke verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. René Borkent

De oorlog en het nageslacht

3 mei 2023 om 10:55 Historie Tips van de redactie

Stichting wil herinneringen bewaren

advertentie

DE BILT De Stichting Behoud Oorlogsherinneringen (Stibo) heeft als doel om verhalen van mensen te verzamelen die zelf de Tweede Wereldoorlog nog hebben meegemaakt. Daarnaast verzamelt de stichting allerlei voorwerpen uit de oorlog. Eén van de oprichters van de stichting is Arjan Denneman. 

door René Borkent

Denneman begon zijn werk in 2016. ‘’Ik had altijd al een fascinatie voor de Tweede Wereldoorlog’’, vertelt hij. ,,Iedereen kent de grote verhalen, zoals dat van Anne Frank. Maar al die mensen die de oorlog hebben meegemaakt hebben hun eigen persoonlijke verhalen. Daar was ik benieuwd naar.’’ 

In 2017 richtte Denneman samen met een vriend, Pieter Trap, de stichting op. De mannen maakten een pagina op Facebook en al snel kwamen de eerste reacties van mensen die graag hun verhaal wilden vertellen. ,,Ook mensen die nooit veel over de oorlog hebben verteld aan hun eigen kinderen vonden het fijn om zich door mij, een vreemde, te laten interviewen en zo hun verhaal kwijt te kunnen.’’

Inmiddels is Stibo actief in het hele land. Er zijn nu vijftien vrijwilligers actief die contact opnemen met de mensen die de stichting benaderen. 

EIGEN RUIMTE De stichting heeft een eigen ruimte gevonden in de oude watertoren van Harderwijk. Die mochten we voor een symbolisch bedrag gaan gebruiken. En daar zijn de spullen nu toegankelijk voor het publiek. ,,Het is geen museum’’, vertelt Denneman. ,,Sommige spullen liggen wel achter glas, in vitrines. Maar andere voorwerpen kunnen de bezoekers echt aanraken, voelen. We lenen ook spullen uit aan scholen.’’

Inmiddels beschikt Stibo over bijvoorbeeld fotoalbums, jodensterren, uniformen, brieven uit Dachau en herinneringsboeken die mensen hebben gemaakt. ,,We hebben dingen kunnen bewaren die een volgende generatie anders misschien zou weggooien.’’

Alles wat de stichting bewaart is ook te zien op de eigen website en op Facebook. ,,Er zijn verhalen die al tienduizenden keer zijn gelezen. Ook op Instagram zijn we actief. In de toekomst willen we ook meer doen op YouTube.’’

Er is ook nog een derde activiteit: de stichting mag soms ook opgravingen doen. Dat gebeurt bijvoorbeeld op plekken waar onderduikers hebben gezeten of waar tijdens de oorlog spullen zijn gedumpt. Natuurlijk mag dat alleen met toestemming van de grondeigenaren, vaak zijn dat gemeenten. 

DE BILT De stichting is nog niet actief geweest in de regio De Bilt. Daar wil Denneman graag verandering in brengen. Want ook in deze regio leven mensen met bijzondere oorlogsherinneringen en liggen nog spullen uit de oorlog op zolders. En ook díe herinneringen wil de stichting graag optekenen en ook die spullen wil de stichting graag behouden voor het nageslacht.

Ook meer vrijwilligers zijn welkom, bijvoorbeeld om de interviews te doen.

Meer weten? Kijk dan op www.oorlogsherinneringen.nl