De herbouw van de Regenboogschool gaat gewoon door in deze Coronatijd.
De herbouw van de Regenboogschool gaat gewoon door in deze Coronatijd. Henk van de Bunt

Hoe gaat het na de meivakantie

Algemeen

Nu de laatste maatregelen van de regering o.a. betekenden, dat de scholen in ieder geval tot en met meivakantie gesloten zullen blijven was het weer tijd voor een upgrade van de verstoringen van het onderwijs. Martin van Veelen (directeur-bestuurder van Scholenkoepel Delta) vertelt erover: 

door Henk van de Bunt

‘We zitten nu in de vierde week van het ‘thuisonderwijs’. Het was enkele weken geleden voor de leerkrachten, de leerlingen en hun ouders ineens raak. Niet meer gewoon naar school. We worden geconfronteerd met allerlei nieuwe situaties: leerkrachten, die moeten inschatten wat haalbaar is als thuisonderwijs, kinderen die niet meer met hun vriendjes naar school gaan, ouders die naast hun eigen thuiswerk ook hun kinderen moeten begeleiden met hun schoolwerk. Ieder schoolteam zocht binnen de eigen mogelijkheden naar de beste manieren om het thuisonderwijs te verzorgen en de contacten met de kinderen en de ouders te onderhouden’.

Potjes

Van Veelen vindt het fijn om te horen hoe de waardering over en weer klinkt: ‘Maar het is voorlopig nog niet afgelopen. Hoe zorgen we er samen voor dat het goed blijft gaan? In ieder geval door ons gezonde verstand te gebruiken. Gezondheid boven alles! Ik reken ook op ieders begrip voor het gegeven, dat de ene leerkracht of ouder anders met de situatie om gaat dan de andere. Het ene kind kan met weinig uitleg al uit de voeten en het andere kind heeft extra ondersteuning nodig. Kinderen krijgen ook veel van de algemene onzekerheid mee (kleine potjes hebben grote oren), dus ook zij ervaren de spanning en daar kan het ene kind beter mee omgaan dat het andere. In de media horen we nu veel over de kwetsbare kinderen. Natuurlijk is dit voor ons ook een serieus aandachtspunt!

Kwetsbaar

Iedereen in de sector deelt de zorgen over kwetsbare leerlingen. Dat zijn onder andere leerlingen in onveilige thuissituaties en kinderen die men, ondanks alle inspanningen, nu niet goed kunnen worden bereikt. Uit een inventarisatie van de PO-Raad onder haar leden blijkt dat zij gemiddeld 45 procent van de kwetsbare leerlingen in beeld hebben. In 41 procent van de gevallen nemen scholen het voortouw om de kinderen te bereiken, gevolgd door gemeenten (33 procent) en jeugdzorg (1 procent). Sommige speciaal onderwijs-scholen vinden al hun leerlingen kwetsbaar. Het merendeel geeft aan noodopvang op school te organiseren voor kwetsbare leerlingen, 20 procent heeft externe opvang georganiseerd. Sommige scholen kiezen daarbij ook nog voor een-op-een thuisbegeleiding of begeleiding door middel van digitale middelen.

Noodopvang

Van Veelen: ‘Tot nu toe zijn in De Bilt de aantallen leerlingen voor noodopvang per dag per school gering. Hopelijk kan dit de komende maand zo blijven, want ook hiervoor geldt: zo min mogelijk bijeen komen. De komende weken zullen we ons ook gaan voorbereiden op de periode na de meivakantie, als dan de scholen wellicht weer ‘gewoon’ open gaan. Deze periode zal veel extra inspanningen vragen van de leerlingen en de collega's. In onze wekelijkse digitale vergaderingen (tussen schooldirecteuren) gaat het o.a. over de vraag, hoeveel voorsprong heeft het de ene leerling - door thuisonderwijs - behaald versus de vraag hoeveel het kost om die andere leerling weer bij te spijkeren. Landelijk zijn er geluiden, dat als de huidige situatie nog langer wordt gecontinueerd, het denkbaar is dat het schooljaar gelijk gaat laten lopen met een kalender jaar, maar daar zullen ook vast veel haken en ogen aan kleven’.

Zomervakantie

‘Waarom nog steeds een zomervakantie van zes weken’? ‘Waarom de vakantie niet flexibeler spreiden over het schooljaar’? ‘We leven in een 24-uurseconomie, maar scholen zitten vast aan een vooroorlogs systeem’. Allemaal vragen die nu ineens opkomen, nu dat systeem wreed van buitenaf wordt verstoord. Vanuit de Onderwijsinspectie reageert men vooralsnog bijna tegenstribbelend terughoudend: ‘Je hebt een stabiele basis nodig en voldoende draagvlak onder ouders en medewerkers. Het vraagt naast goede systemen, om leerkrachten die in staat zijn het onderwijs anders te organiseren. Bovendien heb je door de spreiding van vakanties meer personeel nodig, en zijn er meer afstemmingsmomenten. In het onderwijs hoort men echter steeds meer het geluid, dat er voor scholen die dit willen en aankunnen, juist wel ruimte moet kunnen zijn voor flexibele onderwijstijden. Niet zozeer omdat ouders en medewerkers dan buiten het hoogseizoen op vakantie kunnen (al kan dit de sector wel aantrekkelijker maken om in te werken), maar bijvoorbeeld wél omdat een zomervakantie van zes weken voor veel kinderen te lang is. Kinderen die thuis bijvoorbeeld weinig gestimuleerd worden, kunnen in de vakantie op bepaalde gebieden fors terugvallen. Van Veelen daarover: ‘Om je eerlijk de waarheid te zeggen, ben ik daar helemaal niet mee bezig. Eerst maar eens de corona-crisis bestrijden: gezondheid boven alles’!