In een op de praktijk gericht programma wordt buurtbemiddelingswerk nader belicht.
In een op de praktijk gericht programma wordt buurtbemiddelingswerk nader belicht.

Bijzondere viering van 10 jaar Buurtbemiddeling in De Bilt

Algemeen

door Rob Klaassen

Donderdag 10 oktober vierde Buurtbemiddeling De Bilt haar 10-jarig bestaan in het gemeentehuis van De Bilt. Het was een feestelijke bijeenkomst met een serieus en op de praktijk gericht programma. Zo werden er onder meer diverse praktijksituaties gesimuleerd en enkele theoretische achtergronden van het Buurtbemiddelingswerk nader belicht.

Burgemeester Sjoerd Potters opende de bijeenkomst. Hij schetste het belang van Buurtbemiddeling en sprak dank uit aan de vrijwilligers voor het belangrijke werk dat zij de aflopen 10 jaar voor de gemeente De Bilt hebben gedaan. Werk waarbij wordt geprobeerd om gespannen relaties tussen mensen in onze gemeente te verbeteren: 'Enorm belangrijk werk om de leefbaarheid van de gemeente te vergroten. Door jullie inzet wordt mijn taak als burgemeester een stuk verlicht'.

Communicatie.
Wilbert van den Hoeven, coördinator van de 14 vrijwillige buurtbemiddelaars in De Bilt, stelt in zijn openingsverhaal dat communicatie het kernwoord is en de sleutel om gespannen relaties tussen buren te verbeteren: 'Goede relaties tussen buren leidt tot een verbeterde leefbaarheid in een buurt. Problemen tussen buurtbewoners worden bij Buurtbemiddeling aangepakt door inschakeling van vrijwilligers die vooraf grondig zijn getraind in conflicthantering. Problemen in een buurt worden vaak veroorzaakt door als hinderlijk ervaren gedrag van buurtgenoten. Voor de duidelijkheid: Buurtbemiddeling wordt niet toegepast als er sprake is van lichamelijk geweld of wanneer een partij totaal niet aanspreekbaar is. In dergelijke gevallen wordt of de politie of de geestelijke gezondheidszorg ingeschakeld. Het grote voordeel van tijdige Buurtbemiddeling is dat problemen tussen buren dan niet snel zullen gaan escaleren'.

Werkwijze
Wilbert: 'Als een vraag, doorgaans via de mail (buurtbemiddeling.debilt@meanderomnium.nl) bij ons terecht komt nemen twee buurtbemiddelaars contact op en horen de klachten aan. Zowel de klager(s) als degene(n) over wie de klacht gaat wordt gehoord. In eerste instantie met iedere partij afzonderlijk, later hopelijk gezamenlijk. De bemiddelaars nemen geen standpunt in en zorgen ook niet voor oplossingen. Wat zij proberen te doen is om begrip te kweken bij beide partijen voor het standpunt van de ander. Ze proberen dit op zo'n manier te doen, dat beide partijen op basis van het inzicht dat zij in het standpunt van de ander hebben gekregen samen met elkaar tot oplossingen gaan komen. Deze aanpak werkt. Landelijke cijfers laten zien dat in 70% van de gevallen er een positief resultaat wordt geboekt. Niet alles komt dus tot een oplossing. Beide partijen moeten wel bereid zijn het gesprek met elkaar aan te gaan. Landelijke cijfers laten zien dat helaas complexe aanvragen toenemen door de stijging van psychosociale problematiek in de wijken. Het gaat niet vanzelf allemaal. Onze vrijwilligers zullen zich ook steeds verder moeten ontwikkelen'.

Verdieping.
Tijdens deze bijeenkomst legden Frieda Boekel, buurtbemiddelaar van het eerste uur en Wilma Hanskamp de aanwezigen een aantal praktijksituaties voor. Hiermee werd gezamenlijk aan de slag gegaan. Situaties, zoals die zich bij de Buurtbemiddeling vaak voordoen. Wilma Hanskamp liet daarbij de aanwezigen zien, dat er zich vrijwel altijd eenzelfde patroon aftekent. Door bepaald gedrag van anderen voelen mensen zich in hun autonomie ofwel eigen levenssfeer aangetast. Mensen gaan zich daartegen afzetten, vervreemden zich van die ander en demoniseren ofwel zetten zich volledig af tegen die ander. Zo ontstaat er een conflict. Er wordt niet meer gecommuniceerd en het conflict gaat van kwaad tot erger. De Buurtbemiddelaars laten beide partijen zien wat die ander beweegt en waarom hij/zij bepaald gedrag vertoont. Zo wordt gehoopt dat er een begin van begrip ontstaat en een neergaande spiraal wordt omgebogen naar een opwaartse. Vervolgens ontstaat er ruimte voor constructief overleg, gaan mensen zich weer met elkaar verbonden voelen en wordt medemenselijk verkeer weer mogelijk. Zo ontstaat er dan weer een situatie waar vrijwel alle mensen zich prettig bij voelen. Wilma: 'De mens is naast een autonoom, vooral ook een sociaal wezen'.