In de Sint Maartenskerk geeft Leo Fijen uitleg over de betekenis van het paasverhaal aan de leerlingen van klas 1C.
In de Sint Maartenskerk geeft Leo Fijen uitleg over de betekenis van het paasverhaal aan de leerlingen van klas 1C.

Levensbeschouwelijke ontmoetingen voor eersteklassers

Algemeen

Om leerlingen kennis te laten maken met zes levensbeschouwelijke diversiteiten heeft de vakgroep levensbeschouwing, filosofie en burgerschap (LFB) van het Aeres op vrijdag 22 maart op school voor de leerlingen van de 1e klassen een levensbeschouwelijke ontmoeting georganiseerd. 

‘De school wordt zo een bouwplaats om hiermee te oefenen’ aldus Monique Neppelenbroek, docent LFB. ’De leerlingen maken kennis met het Boeddhisme, het Hindoeïsme, het Humanisme, de Islam, het Christendom en het Jodendom. Het doel van deze levensbeschouwelijke ontmoetingen is om anderen te ontmoeten, die anders zijn dan jij en te ontdekken dat er meer overeenkomsten zijn dan verschillen. We zijn allemaal bezig met levensvragen als “wie zijn we, waar komen we vandaan en waar gaan we naar toe. Wat moeten we doen om goed samen te leven”. Door de ander te ontmoeten verdwijnt je vooroordeel vaak als sneeuw voor de zon’. 

Bewustzijn

De vakgroep wil dat de leerlingen nieuwsgierig zijn naar elkaar en het andere in plaats van er direct een oordeel over te hebben. De grondslag van de meeste religies is om op een prettige wijze met elkaar samen te leven ondanks de verschillen die er zijn. Die verschillen zijn niet zo groot. Dat bewustzijn komt in alle gesprekken naar voren. Mensen en in dit geval de leerlingen verschillen niet zoveel van elkaar. 

Geloofsrichtingen

In 50 minuten maken de leerlingen kennis met de verschillende geloofsrichtingen in de hoop dat de nieuwsgierigheid naar de ander wordt aangewakkerd. Deze jonge mensen op een positieve manier laten ervaren dat we meer op elkaar lijken dan dat er verschillen zijn en dat we op een prima manier met elkaar kunnen leven omdat we allemaal het goede willen. In alle gesprekken met de diverse gastdocenten die op heldere en begrijpelijke wijze over hun levensbeschouwing vertelden, kwam dit sterk naar voren. 

Gastdocenten

De leerlingen zijn aan het denken gezet over hoe goed te leven en vooral vragen te blijven stellen aan de ander. Interesse tonen in elkaar. Monique Neppelenbroek: ‘Door deze inkijk in de diverse geloofsrichtingen die de leerlingen allemaal op school en in hun eigen klas ervaren hopen wij dat het onderlinge begrip en de interesse naar elkaar zal toenemen. Gedurende de ochtend merkte je dat door de vragen die aan de gastdocenten gesteld werden ook de nieuwsgierigheid naar de andere religie toenam’. De ontmoeting over het christendom werd gegeven in de Sint Maartenskerk waar Leo Fijen de leerlingen over het paasverhaal vertelde. 

Nodig

Aan het eind van de ochtend keek Monique Neppelenbroek enthousiast terug: ‘Ik denk dat de leerlingen een fantastische ochtend gehad hebben en dat vanuit alle geloofsrichtingen helder naar voren kwam dat je moet nadenken over hoe een goed mens te zijn en vragen te blijven stellen aan anderen zodat je elkaar beter begrijpt. Immers, als je elkaar ontmoet dan is er dialoog en dat is de eerste stap naar vrede. Dat hebben we hard nodig’.

[door Kees Diepeveen]