Wethouder Pim van de Veerdonk opent m.b.v. een reuzenschaar het nieuwe fietspaviljoen in Hollandsche Rading.
Wethouder Pim van de Veerdonk opent m.b.v. een reuzenschaar het nieuwe fietspaviljoen in Hollandsche Rading.

Nieuw OV-fietspaviljoen in Hollandsche Rading

Algemeen

door Rob Klaassen

Donderdag 18 april opende wethouder Pim van de Veerdonk (Mobiliteit) met behulp van een speciale reuzenschaar het nieuwe OV-fietspaviljoen bij station Hollandsche Rading; het eerste in z’n soort dat in de provincie Utrecht is verrezen.

Er waren daarom zo’n kleine vijftig medewerkers van NS, ProRail, OV-fietsmanagement, provincie, aannemers, onderaannemers en nog vele aan het spoorwegwezen gelieerde soorten en maten van planners en managers aanwezig, die, om dit heugelijke feit te vieren, naar Hollandsche Rading waren afgereisd.

Nieuw fietspaviljoen
Het nieuwe OV-paviljoen komt in de plaats van het oude fietscarrousel. Deze vervanging behelst tevens een minieme uitbreiding, namelijk van 24 naar 27 OV-fietsen, met de mogelijkheid tot een uitbreiding naar 32 fietsen. De belangrijkste reden om dit nieuwe gebouwtje te plaatsen komt omdat onderzoek had uitgewezen dat het eerdere fietscarrousel door de afgesloten vorm een wat afstotende werking bleek te hebben op potentiële gebruikers. Dit dus in tegenstelling tot het nu open en gebruiksvriendelijke karakter dat het nieuwe fietspaviljoen uitstraalt. Gehanteerd uitgangspunt van de ontwerpers was dan ook: ‘Aanbod bepaalt de vraag’. Komende maanden plaatst NS op meerdere stations een OV-fietspaviljoen. Als alle 216 onbemande uitgiftepunten vervangen zijn, komen er ook OV-fietslocaties bij andere stations.

Gemakkelijk
Uitvoerig werd tijdens de opening gedemonstreerd hoe gemakkelijk het nu is geworden om aan een OV -fiets vanuit het paviljoen te komen. Wel moet op de OV-kaart ook een OV-fietsabonnement zijn opgenomen. Dit laatste gaat pas dan iets kosten wanneer er daadwerkelijk van een OV-fiets gebruik wordt gemaakt. Nadat met de OV-pas de toegangsdeur van het paviljoen is gescand gaat deze van het slot. Eenmaal binnen wordt een (nog-op-slot-staande) fiets gekozen. Nadat - opnieuw met de OV- kaart- het slot van deze fiets is gescand, springt het slot open; en kan er met de OV-fiets op pad worden gegaan. De fiets kan vervolgens overal elders bij een OV-punt weer worden ingeleverd of weggezet. Eén of tweemaal per week wordt gecontroleerd of er nog fietsen in het paviljoen moeten worden bijgeplaatst of dat er juist wat moeten worden verwijderd.

Gemiste kans
Het was al met al donderdag(-middag) een feestelijk gebeuren bij station Hollandsche Rading. Dit niet in de laatste plaats omdat het die middag droog bleef. Jammer was wel, dat niemand uit Hollandsche Rading en de overige kernen van de gemeente door de organisatoren hierop was geattendeerd; dit terwijl er hier toch wel sprake is van een - zij het lichte - uitbreiding van het voorzieningenniveau van de (kleine) kern Hollandsche Rading. Een gemiste kans.


Het fietspaviljoen bestaat uit kluisjes waarin de OV-fietsen zijn ondergebracht. 

Het fietspaviljoen bestaat uit kluisjes waarin de OV-fietsen zijn ondergebracht.