Afbeelding

Rijkswaterstaat over aanpak verbreding A27

Algemeen Algemeen

door Henk van de Bunt

Rijkswaterstaat is de komende jaren druk aan het werk op onder andere de A27, de A1 en de A12. In het H.F. Witte Centrum in De Bilt zijn op 30 mei de plannen te zien voor de veranderingen aan de snelwegen A27 en A12. Dorpsraad Groenekan organiseert samen met het Groenekans Landschap op 6 juni een bijeenkomst in de Groene Daan.

Rijkswaterstaat
In het H.F. Witte Centrum kan tussen 16.30 en 20.30 kennis genomen worden van de plannen en vragen gesteld worden. Het wegdeel tussen Utrecht-Noord en Bilthoven wordt in twee verschillende projecten onder handen genomen. Zijn er nog mogelijkheden om een mening over deze plannen te geven?

Rudy Klunder, omgevingsmanager van de A27/A1 Utrecht Noord-knooppunt Eemnes is sinds 2011 betrokken bij het project, voor bewoners ook wel fase 1 genoemd. Tussen aansluiting Utrecht-noord en aansluiting Bilthoven wordt de A27 verbreed. Op verschillende plekken komen nieuwe of hogere geluidsschermen en een flink deel van deze maatregelen wordt al op vrij korte termijn (periode 2017 – 2018/19) uitgevoerd. Het project A27/A12 Ring Utrecht neemt het daarna over. Waar mogelijk wordt uiteraard al wel geanticipeerd op het volgende project. Stephan Lahaye is omgevingsmanager van dit project (fase 2 voor de omwonenden; hiervan is onlangs het Ontwerptracébesluit vastgesteld en dat ligt nu ter inzage op diverse plaatsen in de provincie Utrecht. Met zijn project startte hij onlangs in Lunetten met de informatieavonden over het Ontwerptracébesluit.

Informatieavonden
Over het verloop van de eerste informatieavonden is Stephan tevreden: 'We hebben de mensen goed kunnen informeren. Zo waren er in Lunetten meer dan 100 bezoekers.' De informatieavond in het HF Wittecentrum in de Bilt, op 30 mei aanstaande heeft in principe dezelfde opzet als de andere informatieavonden. Mensen kunnen een film over het project bekijken en er is een informatiemarkt, waar verkeerskundigen, ontwerpers en deskundigen op diverse milieuaspecten aanwezig zijn om vragen te beantwoorden. Er is ook een geluidsdemo te horen waarbij mensen de huidige en de toekomstige geluidsbelasting kunnen ervaren.

Noodzaak
De noodzaak om de A27 aan te pakken is dagelijks zichtbaar. Klunder legt uit: 'Op dit deel van de weg staan (bij een normale spits) elke dag files. De maatregelen, die Rijkswaterstaat met deze projecten neemt, zorgen ervoor dat het verkeer in de toekomst beter kan doorstromen en veiliger kan rijden. We zijn ons er goed van bewust dat we gaan bouwen en dat dit onrust en overlast met zich mee brengt. Maar we zetten alles op alles om ervoor de zorgen dat de belasting voor de leefomgeving niet groter wordt en waar mogelijk brengen we verbeteringen aan'. Stephan Lahaye vult aan: 'De Ring rondom Utrecht is de draaischijf van Nederland. Er rijdt veel doorgaand verkeer, maar de grootverbruiker is de regio zelf; 65% van het verkeer op de Ring heeft Utrecht of omgeving als herkomst of eindbestemming. Door al het verkeer is het erg druk op de Ring en we verwachten dat het in de toekomst nog drukker wordt. Een van de oorzaken van deze toenemende drukte is het stijgende aantal inwoners in de regio Utrecht'.

Zinvol
Het project van Rudy is verder dan het project Ring Utrecht, voor dit project is het niet meer mogelijk om een zienswijze in te dienen. Het Tracébesluit is onlangs onherroepelijk verklaard door de Raad van State. Rudy knikt instemmend: 'Dat klopt, met het project A27-A1 zijn wij al gestart met het selecteren van een aannemer. De verwachting is dat wij begin 2017 starten met de aanpassingen van de weg. Je kunt het zien als een eerste aanzet om de weg te verbeteren. In het project Ring Utrecht wordt de definitieve situatie op het tracédeel Utrecht Noord-Bilthoven gerealiseerd'. Waarom het voor de bewoners van De Bilt en Groenekan zinvol kan zijn om naar de informatieavond op 30 mei de Bilt te komen? Lahaye: 'Project Ring Utrecht zit in de fase dat er nog wel zienswijzen kunnen worden ingediend. Alle zienswijzen worden zorgvuldig bekeken en beoordeeld. Op basis van de inhoud van de zienswijzen kan worden besloten om het Ontwerptracébesluit op onderdelen aan te passen.

De informatieavonden zijn bedoeld om de omgeving goed te informeren, toelichting te geven en vragen te beantwoorden. Zienswijzen kunnen ook direct op de avond worden ingediend bij een van de onafhankelijke notulisten. Zij helpen u daar graag bij''.

Iedereen kan tot en met 20 juni 2016 inspreken op de plannen van Rijkswaterstaat voor het project Ring Utrecht. Als de Minister het Tracébesluit heeft vastgesteld (naar verwachting in de eerste helft van 2017) kunnen diegenen die eerder een zienswijze hebben ingediend nog in beroep gaan tegen dit besluit. Meer informatie over beide projecten is te vinden via www.rijkswaterstaat.nl

Wat gaat er gebeuren
In de eerste fase wordt de A27 verbreed van 2 naar 3 rijstroken en komt er in de richting van Hilversum een rijstrook bij op de vluchtstrook, een zogenaamde spitsstrook. De maatregelen in het kader van het project Ring Utrecht zijn een volgende stap. De spitsstrook die er na de eerste fase is voor het verkeer vanuit Utrecht richting Hilversum wordt omgezet in een reguliere, permanent geopende rijstrook. Is ook het project Ring Utrecht eenmaal gerealiseerd, dan zijn er vanaf de aansluiting Utrecht-Noord tot aan de aansluiting Bilthoven dus 4 rijstroken. Op de andere rijbaan – voor het verkeer vanuit Hilversum naar Utrecht – is een verdere verbreding van de weg niet nodig: de verbreding van 2 naar 3 rijstroken waarin het Tracébesluit A27/A1 voorziet, volstaat. Ook met het project Ring Utrecht worden aanvullende maatregelen getroffen om de geluidhinder te beperken in de vorm van nieuwe en/of hogere geluidschermen.

Stephan Lahaye.
Rudy Klunder.