Deelnemers ervaren hoe de bus zich op nat wegdek gedraagt.
Deelnemers ervaren hoe de bus zich op nat wegdek gedraagt.

Chauffeurs Voedselbank De Bilt rijden vanaf nu nóg veiliger

Algemeen

De chauffeurs van de Voedselbank De Bilt kregen afgelopen week tijdens een verhoogde rijvaardigheidstraining de ervaring wat er gebeurt als hun bestelauto plotseling niet meer netjes rechtuit rijdt.

De training was hun aangeboden door de Verkeersveiligheid Groep Nederland in Lelystad, die jaarlijks meer dan 20.000 bestelautochauffeurs traint op veiliger deelname aan het verkeer. Vak-garage De Bilt, Pon en Fiat stelden belangeloos een extra bestelwagen ter beschikking. Daarmee waren er voldoende auto’s om de hele groep veel praktijkervaring te laten opdoen.

Kwart voor drie
De chauffeurs, die als vrijwilliger elke week voedsel van verschillende distributiepunten en supermarkten naar de Voedselbank in De Bilt rijden, maken met zijn allen veel kilometers. ‘Dus is het belangrijk dat onze chauffeurs voldoende kennis en inzicht hebben om dit zo veilig mogelijk te kunnen doen. Velen van ons al zijn al wat ouder en rijden al jaren’, vertelt bus-coördinator Jaap Kingma van de Voedselbank De Bilt. ‘Destijds hebben ze dingen geleerd die met de techniek van nu niet meer kloppen of waar andere inzichten over zijn ontstaan. Tijdens deze rijvaardigheidscursus kwam dat heel duidelijk aan het licht. Voor mij was het bijvoorbeeld een eyeopener hoeveel belangrijker een juiste zithouding achter het stuur is vanwege de komst van de airbag’.

Dat laatste kan chauffeur Pieter helemaal beamen. ‘Ik reed altijd met mijn handen in de tien voor twee stand: dat is je ooit zo geleerd. Maar tegenwoordig met die airbags, krijg je bij een ongeluk dan je eigen vuisten in je gezicht geslagen. Dus vanaf nu rijd ik in de kwart voor drie stand’.

Noodstop
Tijdens de theorie kregen de deelnemers nog eens uitgelegd dat je met afstand houden de grootste veiligheid creëert. ‘Een bestelbus kan niet hetzelfde als een personenauto’, hield instructeur Reinart de chauffeurs voor. ‘Door zijn hogere gewicht en de ongelijke verdeling rijdt hij anders. Dat merk je in de bocht en met het remmen. Afstand geeft je tijd om in te grijpen bij onverwachte gebeurtenissen. Bedenk dat je 2 seconden reactietijd hebt. Bij 50 km/h is de auto dus al 27 meter doorgereden vóór je aan het remmen begint.’

Dat ervaarden de deelnemers zelf tijdens de noodstops die ze op de baan moesten maken. Ook merkten ze wat er gebeurt als de bus door onder-stuur plotseling de bocht niet neemt maar rechtuitgaat. Hetzelfde als de auto met de achterwielen uitbreekt. ‘Dat corrigeren is nog niet eenvoudig. Het is goed dat je dat een keer meemaakt, dan herken je het ook eerder’, was de ervaring.

Slippen
Het hoogtepunt van de training was voor de meesten de slip- en gripoefening waarbij de deelnemers merkten wat er gebeurt als een auto plotseling uitbreekt of te wel slipt. Sommigen spinden daarbij echt 360 graden in het rond. Maar na een aantal malen oefenen kregen alle deelnemers de te nemen tegenmaatregelen onder de knie.

Alle Voedselbank chauffeurs zagen na afloop hun inspanning beloond met een certificaat en daarmee is De Bilt en omstreken weer een stukje veiliger.                        

(Bert Roozendaal)


Deelnemers ervaren hoe de bus zich op nat wegdek gedraagt. - Credit

Voedselbankchauffeurs krijgen een rijvaardigheidsupdate.