Acteur Wijtze Zwolsman krijgt een champagnedouche van zijn fans.
Acteur Wijtze Zwolsman krijgt een champagnedouche van zijn fans.

Zwolsman trekt volle zaal

Algemeen Kunst & Cultuur

'Angst is de moeder der soldaten', zegt de Russische bevelhebber die in de waanzin van de Tweede Wereldoorlog voor een dilemma staat: moet hij een doodsbange deserteur gratie verlenen of juist executeren, als voorbeeld voor zijn manschappen? Precies dit vraagstuk sneed acteur Wijtze Zwolsman aan in de monoloog Russische Openbaring van de belangrijke Duitse theatermaker Heiner Müller, die naast auteur, dichter, regisseur en intendant ook een belangrijk dissident in de voormalige DDR was.

Zwolsman speelde alle rollen: de deserterende soldaat, die uit pure angst voor de oprukkende Duitsers zichzelf verwondt, en de commandant die hem wil laten executeren door zijn eigen manschappen, hem echter gratie verleent maar dan toch de van geluk huilende soldaat een nekschot geeft. Schoten die overigens zeer waarheidsgetrouw uit een bijna echt geweer klonken, voor sommigen in het publiek wat ál te luid, en voor velen misschien wat ál te vaak.

De voorstelling kenmerkte zich door een sterke opening, waarbij de acteur met zijn rug naar het binnenstromende publiek zat en uiteindelijk uitbarstte in een intense wanhoopskreet die door merg en been ging. Daarna begon de prachtige monoloog, waarbij de acteur zich af en toe wat overschreeuwde, waardoor dynamische verschillen wat onderbelicht bleven. De prachtige en goedgekozen Russische muziek die de voorstelling omlijstte bracht eenheid en afronding in deze intense voorstelling, die vorige week zaterdagavond in Het Lichtruim een volle zaal trok. (Peter Schlamilch)