Eerder dit jaar kreeg De Nijepoort ook al het predikaat Excellent toegewezen.
Eerder dit jaar kreeg De Nijepoort ook al het predikaat Excellent toegewezen.

Continurooster op De Nijepoort

Algemeen Algemeen

Steeds meer basisscholen gaan over naar een continurooster. Bij het continurooster blijven de leerlingen van de school verplicht tussen de middag over op school. De Nijepoort is dit schooljaar met een continurooster gestart. De pauze tussen de middag maakt nu deel uit van de schooltijd en de kinderen worden ook tijdens de pauzes begeleidt door hun leerkrachten. De kinderen ervaren dit als een prettige verbetering en de pauzes verlopen een stuk rustiger.

Sinds 1 augustus 2006 is de Wet flexibilisering schooltijden van kracht. Sindsdien mogen scholen zelf de lestijden bepalen, zolang er maar 7520 lesuren (onderwijstijd) in acht jaar worden gegeven. Het team van Nijepoort hanteert sinds augustus 2015 het zogenaamde 'vijf-gelijke-dagenmodel', waarbij alle leerlingen elke dag om 8.30 uur beginnen en elke dag om 14.00 uur eindigen.

Lunchen
Bijna 1 op de 5 basisscholen verplicht de kinderen om op school te blijven om samen met de leerkrachten te lunchen en 9% van de basisscholen hanteert het vijf-gelijke-dagen model. De vrije woensdagmiddag is komen te vervallen, maar de kinderen zijn in plaats daarvan op de andere vier dagen een uur eerder vrij. Kinderen hoeven daardoor maar twee keer in plaats van vier keer per dag door het drukke verkeer en ouders kunnen kinderen uit verschillende groepen tegelijk brengen en halen. Ook hebben onderwijzers meer ruimte na afloop van de lessen om verder te werken.

Onrust in en na de pauzes
Een groot deel van de ouders van De Nijepoort werkt, waardoor veel kinderen voorheen gebruikt maakten van de overblijfopvang begeleidt door vrijwilligers. Lang niet altijd verliepen deze relatief lange pauzes op school even rustig. Bij een continurooster blijven alle leerlingen van de school verplicht tussen de middag over op school, echter de pauze tussen de middag is veel korter en maakt deel uit van de schooltijd. Daardoor kan de pauze begeleid worden door de leerkrachten. Bij de keuze voor het nieuwe rooster heeft ook meegewogen dat vrijwilligers steeds moeilijker te vinden zijn doordat meer ouders werken en dat tussen-schoolse opvang erg duur is.

Samen eten op school
Sinds de invoering van het continurooster lunchen alle kinderen een kwartier op school met de leerkracht, waarna ze nog een kwartier tot half uur buiten spelen. Ook het buiten spelen wordt, bij toerbeurt, begeleid door de eigen leerkrachten. De onderbreking van het schoolprogramma is korter en vloeiender. Een belangrijk voordeel van het continurooster is dan ook het creëren van rust in de klas doordat het 'weer-opstart-moment' na de thuis- of na de lange, soms onrustige, pauze op deze manier verdwijnt. Kinderen blijven in het ritme en pakken het lesprogramma 's middags makkelijker op. Voor de Nijepoort was dit de belangrijkste overweging om het nieuwe rooster in te voeren.

Evaluatie
Vier maanden na invoering is twee-derde van de ouders, driekwart van de bovenbouw kinderen en het grootste deel van de leerkrachten positief over het nieuwe rooster. Als belangrijkste pluspunten worden ervaren: de rust in de middagpauze en de continuïteit/regelmaat. De kinderen noemen vooral het feit dat ze eerder vrij zijn als voordeel. Dat de pauzes erg kort zijn, dat er soms onvoldoende tijd is voor eten, spelen en collegiaal overleg en dat er geen huiselijke situatie is tijdens het eten worden genoemd als nadelen. Het team van de Nijepoort is bezig met  aanpassingen die tegemoet komen aan de meest genoemde nadelen.            (Marjan van Grieken)