De Fietsersbond maakt van toegankelijkheid voor meerwielers een speerpunt in het jubileumjaar volgens Wim Mastop.
De Fietsersbond maakt van toegankelijkheid voor meerwielers een speerpunt in het jubileumjaar volgens Wim Mastop.

Krachten bundelen voor verandering

Algemeen Algemeen

De (Biltse) Fietsersbond sluit aan in de rij van inwoners die een dam willen opwerpen tegen de groei van afsluitingen en obstakels op het pad van de 'meer-wielige' fietsen. In het komende jubileumjaar zal dit een belangrijk thema worden.

door Henk van de Bunt

Woordvoerder Wim Mastop: 'Wij zijn al tijden aan het strijden tegen hekken, betonblokken en paaltjes. Ze lijken het niet te willen begrijpen. Zoveel betutteling door zo'n 'liberale' gemeente. En het lijkt eerder erger dan minder te worden. Ik heb al verschillende driewiel-fietsers, scootmobielers en rolstoelers gevraagd om knelpunten aan ons te melden (debilt@fietsersbond.nl) en enkelen hebben al gereageerd. Daarvoor zouden wij graag met nog meer anderen in contact willen komen. Zij hebben mogelijk ook andere problemen ervaren zoals scheve drempels, diepliggende putten, 'varkensruggen' op ongelukkige plekken enz. Allemaal zaken waar je op tweewielers niet zoveel last heb maar op drie of vier wielen wel'.

Verandering
Wim legt graag nog even uit wat een varkensrug is: 'Een varkensrug (ook wel jumboblok of biggenrug genoemd) is een ovaalvormige betonnen afscheiding, die dient om weggedeelten van elkaar te scheiden. Bij de toegang van gebouwen worden varkensruggen gebruikt als beveiliging tegen ramkraken. Verder worden ze gebruikt om te voorkomen dat een voertuig te ver doorrijdt in een parkeervak'. Organisatorisch ligt één en ander straks bij de fietsersbond in handen van Pieter Pols. 'Pieter is zelf actief scootmobieler en juist lid geworden, omdat hij zoveel gebruik maakt van fietspaden. Hij kent die obstakels ook. We moeten krachten bundelen om verandering mogelijk te maken'.

Hek open
Een andere ervaring komt uit Hilversum: Johan Tjepke Engwerda (90) trekt er samen met zijn vrouw Gesien (85), die een driewieler berijdt, zoveel mogelijk op uit: 'Hans Velo uit Maartensdijk is een oud-collega van mij. Hij attendeerde mij op de artikelen in De Vierklank over de obstakels en belemmeringen op het pad van de wielerliefhebber. Ook wij ontdekten, dat wij er niet meer door konden, daar waar wij dat nu juist wilden. Wij hebben met iedereen gebeld en kregen steeds nul op het rekest. Ik was het meer dan zat en besloot de ombudsman (van dagblad De Gooi- en Eemlander) in te schakelen. Ombudsman Brouwers heeft het voor elkaar gekregen, dat wij iemand mogen bellen. Wanneer ik een dag van tevoren contact opneem met Natuurmonumenten, dan zorgt Niels Schouten van Natuurmonumenten ervoor, dat de sloten van de hekken zijn verwijderd en dat wij onbelemmerd bijvoorbeeld langs het Tienhovens kanaal kunnen fietsen'.

Plannen
'Dat hebben we één keer gedaan. Ik vind het belachelijk, idioot gewoon. Je weet toch van tevoren niet, dat je morgen wil gaan fietsen. Zoiets plan je niet . Als het mooi weer is, dan wil ik gaan fietsen'. Engwerda vertelt wel eens naar Hans Velo op de fiets te gaan: 'Dan komen we door Hollandsche Rading. Daar hebben ze ook zo'n fietsluis gemaakt, maar daar kan mijn vrouw met de driewieler wel door heen. Het kan dus wel'. Engwerda is blij met alle bijval: 'maar ik wil dat het verandert. Ik vraag me af of we de ANWB niet moeten inschakelen. Ik vraag me af of zij weten wat al die natuur-freaken en beheerders allemaal bedacht hebben. Ik probeer straks nog wat moed te verzamelen en ben echt van plan de ANWB te informeren.'

Bakfiets
Steeds meer en meer wint ook de bakfiets aan terrein in deze omgeving. Dit gezellige vervoersmiddel, dat luistert naar namen als Boemboembak en Babyboldervehikel, biedt plaats aan kinderen en een boodschappentasje voor de supermarkt. Ook deze groep 'fietsers' ondervindt hinder van de obstakels en hindernissen op hun weg.

Om langs het Tienhovensch Kanaal te fietsen bellen Gesien en Johan Engwerda de boswachter die de hekken voor hen komt ontsluiten.
Pieter Pols komt regelmatig obstakels tegen.
Door het obstakel op de Oude Gezichtslaan is een meerwieler genoodzaakt een alternatieve en gevaarlijke omweg te nemen via de Maartensdijkseweg en Prof. Bronkhorstlaan.