De doorsteek naar Larenstein wordt veel gebruikt, omdat de rotonde voor fietsers maar half is.
De doorsteek naar Larenstein wordt veel gebruikt, omdat de rotonde voor fietsers maar half is.

Optimalisatie rotonde Groenekanseweg - Biltse Rading

Algemeen Algemeen

Eind 2013 is de rotonde met één rijstrook op het kruispunt Groenekanseweg - Biltse Rading in gebruik genomen. Tijdens de spitsuren zorgde het samenkomen van het autoverkeer en overstekende fietsers op de rotonde voor vertraging en wachtrijen voor het autoverkeer.

door Henk van de Bunt

Het College nam eerder meerdere maatregelen om de veiligheid te verhogen en kondigde tegelijk onderzoek aan naar een meer structurele oplossing. In eerste instantie zullen uitsluitend korte-termijn maatregelen uitgevoerd worden. Het onderzoek wijst uit dat het bepalen van toekomstige verkeersintensiteiten op de rotonde met de huidige inzichten moeilijk in te schatten of te modelleren is. Vanwege deze onzekerheid, de invloed op de omgeving en de hoge kosten van aanpassing van de rotonde beperkt het College zich tot de korte-termijn.

Termijn
Zo zal het fietspad ten noorden van de Groenekanseweg noordelijker aansluiten op het fietspad richting het Beukenlaantje en de fietsdoorsteek tussen het Beukenlaantje en Larenstein beter zichtbaar en berijdbaar worden gemaakt. Voor de middellange en lange termijn denkt het College aan het doortrekken van de Asserweg naar de Biltse Rading (planning 2016/2017). Via tellingen zal het effect daarvan op de rotonde worden geëvalueerd. Als vervolgens nog aanleiding bestaat voor grote aanpassingen aan de rotonde, zal dan naar de dan actuele inzichten worden bepaald welke variant het best aansluit bij de verkeerssituatie.

Verkeersdruk
Wim Mastop reageert namens de Biltse afdeling van de Fietsersbond: 'In het verkeersplatform van de gemeente is het rapport van de Grontmij aan de orde geweest. De gemeente wil twee van de drie voorstellen overnemen, t.w. het fietspad Groenekanseweg komt straks verder van de rotonde uit op het Beukenlaantje, zodat auto's beter op fietsers van die kant kunnen reageren. Dat zal mogelijk wel iets helpen op de doorstroming van de auto's. Daarnaast wordt de doorsteek van het Beukenlaantje naar Larenstein  aangepast. Die gevaarlijke betonblokken gaan eindelijk weg. Het voorstel was om daar een midden-geleider en twee paaltjes te plaatsen. De Fietsersbond is faliekant tegen paaltjes. Plaats eerst maar eens een bord om duidelijk te maken, dat het een fietspad is. De kans dat auto's daar dan toch inrijden is gering, ze kunnen daar nergens naar toe. Ofwel: het risico van een botsing met een incidentele auto is veel kleiner dan met een permanent aanwezig obstakel. De doorsteek naar Larenstein wordt trouwens vooral veel gebruikt, omdat de rotonde voor fietsers maar half is. In plaats van om te rijden kiest men voor de route over Larenstein. De Fietsersbond heeft steeds gepleit voor een hele fietsrotonde. De andere verkeersgroepen in het overleg waren het met ons eens maar de gemeente wil daar vooralsnog geen geld aan besteden.'