
Commissie debatteert over Zonneweide Voordaan
19 april 2023 om 09:00 Algemeendoor Guus Geebel
advertentie
De commissie Burger en Bestuur behandelde op 13 april onder voorzitterschap van Jette Muijsson het raadsvoorstel om een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het realiseren van een zonneveld in het buitengebied van Groenekan met een maximale instandhoudingstermijn van 30 jaar.
Allereerst komen vier insprekers aan het woord. Annemieke Roestenberg spreekt in als vertegenwoordiger van de Dassenwerkgroep Utrecht & ’t Gooi. Ook spreekt zij in omdat zij als verantwoordelijke burger duurzame energie van belang vindt. Wel vindt zij dat eerst zonnepanelen op daken moeten worden gelegd en dan pas weilanden en natuur, want dan zijn bijna altijd dieren daar het slachtoffer van. Zij noemt drie aandachtspunten: het ecologisch advies zegt dat de ingreep in het territorium van de dassen maar beperkt is, maar een kwart van het voedselgebied van de dassen gaat weg. Verder noemt zij het laakbaar dat één van de geraadpleegde adviseurs bestuursleden van de dassenwerkgroep wees op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en het belang van de dieren opzijschoof. ‘Dat is niet verboden maar wel opmerkelijk en geeft aan dat zo’n adviseur vooringenomen is.’ Ze constateert wel dat een deel van de ingediende zienswijzen serieus genomen is. Het laatste aandachtspunt is de zorg over de aanleg van een tweede zonneweide vlakbij. ‘Wij vinden dat je dat niet moet doen.’
Informatie
Joris de Groen is aanwonende van de zonneweide en stelt dat veel biodiversiteit verloren zal gaan door de aanleg van een zonneveld. ‘Duurzaamheid is prima maar niet ten koste van beschermde diersoorten en gebieden.’ Hij hoort netwerkbeheerders oproepen doen om te stoppen met zonneweides omdat het netwerk de opgeleverde stroom niet aankan. De Groen mist nog veel informatie over de transformatoren en het geluid dat ze maken. Er is geen definitieve schets aanwezig. ‘Door het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen zegt u ja tegen vermindering van co2-uitstoot maar ook tegen het vertrappen van ons leefgenot.’
Stappen
Bouwe Taveerne van BENG! noemt de stap die we als raad, als Biltse gemeenschap, als partners BHM Solar en BENG! gaan zetten een flink deel van de energietransitie in de gemeente. De voorstellen waaraan de ingebrachte zienswijzen hebben bijgedragen hebben het project nog beter gemaakt. ‘We hopen en verwachten dat we na het besluit van de raad over de vergunning in goede samenspraak, ook met de inbrengers van de zienswijzen, alle volgende stappen kunnen zetten.’ Taveerne geeft aan wat er na 25 april gaat gebeuren. ‘We zoeken contact met de inbrengers van de zienswijzen om samen verder te gaan. We gaan de SDE++-subsidie aanvragen. We gaan het tracé voor de kabel voorbereiden en kijken hoe we de stroom lokaal kunnen verkopen. Dat alles doen we vanuit de BV die BHM en BENG! binnenkort oprichten. 50/50, zoals alles.’
Samenwerking
Maarten de Vlugt is één van de eigenaren van BHM Solar, een ontwikkelaar van zonnevelden uit Utrecht. Hij is nog steeds overtuigd dat Zonneweide Voordaan een belangrijke bijdrage kan leveren aan de RES doelstelling van de gemeente, en ook de noodzaak daarvan. De Vlugt noemt een aantal redenen waarom hij ervan overtuigd is dat dit een uniek project is. ‘We hebben veel tijd en energie gestopt in het zoeken van de juiste locatie voor de Zonneweide. Die is gevonden en ik ben erg blij met de fijne samenwerking die wij hebben met de grondeigenaren.’ Over het ontwerp zegt hij: ‘We hebben een grote positieve ecologische impact, met kruidenrijk grasland en inheemse beplanting.’ Verder is hij blij met de samenwerking met BENG! ‘De energiecoöperatie is voor 50% eigenaar van het project en dankzij BENG! kan iedereen in de gemeente meeprofiteren. Lokaal eigenaarschap bij duurzame energieprojecten is vaak een streven, bij Zonneweide Voordaan doen we het gewoon.’ Als alles meezit kan eind volgend jaar met de bouw worden begonnen en kan de gemeente een grote stap maken.
Beantwoording
Portefeuillehouder wethouder Krischan Hagedoorn gaat na de eerste termijn van de commissieleden in op de gestelde vragen. Op een vraag van Otto Oussoren (ChristenUnie) zegt hij dat wanneer de verklaring van geen bedenkingen door de raad is aangenomen deze ter beoordeling naar de provincie gaat die er dan een oordeel over geeft. Over de definitieve schets wordt de raad nog bericht zegt de wethouder toe aan Peter Schlamilch (Forza De Bilt). ‘Er zijn hele goede indicatieve schetsen waardoor we goed kunnen zien hoe het eruit komt te zien.’ Op de vraag van Arie Vonk Noordegraaf (SGP) over stikstofberekeningen antwoordt Hagedoorn dat daaraan wordt gewerkt en hij er voor de raadsvergadering schriftelijk bericht over krijgt.
Motie
In de tweede termijn kondigt Ralph Jacobs (VVD) een motie aan waarin hij wil aangeven dat alle groene stroom die wij in de gemeente opwekken gebruikt gaat worden. Daarvoor is een aanpassing van ons netwerk nodig die Stedin moet uitvoeren en waar de gemeente bovenop moet zitten. Commissievoorzitter Jette Muijsson trekt de conclusie dat het een niet-discussiestuk in de raad van 25 april kan worden, maar door de motie van Jacobs en een eventueel amendement dat Jacobs wellicht samen met de SGP gaat indienen wordt het voor die punten toch een bespreekstuk.
![]()
Wethouder Krischan Hagedoorn is portefeuillehouder voor dit onderwerp. - Credit


![De locatie van de woningbouw aan de Gregoriuslaan. [foto Henk van de Bunt]](https://storage.pubble.nl/96897487/content/2024/11/8af28ba7-7c01-456a-a6e0-3fa1dcbf2bb2_thumb1024.jpg)

![Het hek van de oude kwekerij; de groenstrook ernaast scheidt dit gedeelte van het Burgemeester Fabiuspark. [foto Henk van de Bunt]](https://storage.pubble.nl/96897487/content/2024/9/0e8cc461-f2c2-4fb3-94bf-5bf8a21d9bf6_thumb1024.jpg)








