Afbeelding
BENG

Lustrumjaar voor de Biltse Week van de Duurzaamheid

1 september 2022 om 14:23 Overig

De Week van de Duurzaamheid van 7 – 16 oktober 2022

advertentie

DE BILT Duurzaamheid is niet alleen een zorg van gemeenten. Een betere wereld begint niet alleen bij onszelf. Een duurzame toekomst bereik je met elkaar... wereldwijd. Vijf jaar geleden namen 6 duurzame ‘koplopers’ met steun van gemeente De Bilt en stichting Mens en zijn Natuur het initiatief. De eerste ‘Week van de Duurzaamheid’ was een feit.

Duurzaamheid is voor gemeente De Bilt geen nieuw begrip. Er wordt jaar na jaar hard gewerkt aan verschillende duurzame doelen van armoede bestrijding, duurzame energie, duurzame samenwerking tot en met het stoppen van klimaatverandering! Dat willen we laten zien.

TRADITIES Na vier duurzame weken zijn tradities ontstaan. Zo begint elke Week van de Duurzaamheid bijvoorbeeld met een scholieren debat. Het netwerk groeide van zes organisaties naar 282 inwoners, bedrijven, organisaties, hun vrijwilligers en medewerkers. Alle doelen zijn door hen vertegenwoordigd. Dat zorgt voor een goed gevulde agenda met binnen- en buitenactiviteiten, leuke, leerzame, informatieve en ook gewoon zeer praktische activiteiten. Er ontstaan doorgaans mooie ontmoetingen, gesprekken en nieuwe samenwerkingsverbanden. Verder haalden de leerlingen van het nieuw Lyceum internationale faam met hun plasticproject. En inspireerde de Centrumkerk 65 mensen om deze week geen vlees te eten, waardoor zij 1025 kg CO2, 512.000 liter water en het leven van 37 dieren bespaarden. Ook de gemeente is inmiddels een actieve deelnemer hieraan.

In dit lustrumjaar vroeg Duurzaam De Bilt het nieuwe gemeentebestuur dan ook om gemeente De Bilt uit te roepen tot Global goals gemeente. Daarvoor boden zij een manifest aan dat breed ondertekend is. Nu is dit nog niet gebeurd, maar er ligt wel een inspirerend coalitieakkoord waarin de Global goals omarmt zijn.

DEZE EDITIE Dit jaar kunnen wederom álle mensen, organisaties, bedrijven en hun medewerkers in deze week weer laten zien hoe zij in gemeente De Bilt, een bijdrage leveren aan een duurzaam De Bilt. Mensen uitdagen om samen te werken aan een betere leefomgeving voor nu en voor toekomstige generaties. Dát is de bedoeling in deze week.

Doet u mee? U kunt deelnemen aan verschillende activiteiten of organiseer zelf een activiteit in de week van de duurzaamheid. Hoe dit werkt, dat leest u op de website: www.duurzaamdebilt.nl