
Veel te vragen in hetvragenhalfuurtje
18 februari 2026 om 14:00 Overigdoor Henk van de Bunt
advertentie
Het vragenhalfuurtje in gemeenteraadsvergaderingen is een vast agendapunt, meestal direct voor aanvang, waarin raadsleden actuele mondelinge vragen kunnen stellen aan het college (B&W) of de burgemeester. In de extra gemeenteraadsvergadering van 12 februari werd van deze mogelijkheid gebruikt gemaakt.
Forza De Bilt: ‘Op 18 december 2025 vroeg Forza De Bilt hoe het toch mogelijk dat zomaar de straatverlichting in een groot deel van de wijk de Leijen niet functioneerde. Het antwoord was toen:’ We hebben weinig invloed op de storing-verhelping en zijn daarmee bezig’. Forza informeerde nu naar de stand van zaken.
Stedin
Wethouder Pim van de Veerdonk antwoordde: ‘Het college deelt de zorgen over de uitval van de straatverlichting in De Leijen. Sinds december is intensief contact geweest met Stedin, zijn storingen opgevolgd en is gevraagd om prioriteit en onderzoek naar de oorzaken. De langdurige storing rond Kerst bleek te komen door een defect in het verouderde laagspanningsnet, gecombineerd met beperkte bezetting tijdens de feestdagen. Dit wordt als onwenselijk beschouwd. De problemen worden niet gezien als ‘pech’, maar hangen samen met de staat van de infrastructuur. Stedin onderzoekt of bij werkzaamheden voor netcongestie de laagspanningsvoorziening kan worden vernieuwd. Het college blijft aandringen op structurele verbeteringen en snellere herstelacties’.
Gevaarlijk afval op straat
Een andere vraag van Forza De Bilt was naar aanleiding van een artikel in De Vierklank van 25 januari, waarin een inwoner schreef over afval op straat en verkiezingsreces. Wethouder van de Veerdonk hierover: ‘Een klein deel van onze inwoners heeft zich misdragen tijdens de jaarwisseling. Na de schermutselingen op Oud en Nieuw hebben omwonenden, ondernemers en de gemeente in samenwerking met onze externe partners hard gewerkt om op te ruimen en de schade te herstellen. De snel daarna intredende winterse omstandigheden hielpen daar niet bij. Bij de jaarwisseling zijn dit jaar circa 25 afvalbakken vernield, waardoor onze standaardvoorraad van 10 à 15 bakken niet toereikend was. In de afgelopen weken zijn nieuwe besteld en zijn alle beschadigde bakken vervangen. Ook in het Van Boetzelaerpark heeft de BIGA alles opgeruimd en is weer een volgend stapje gezet in de renovatie, met de uitvoering van snoeiwerkzaamheden’.
Strooizout
Bart-Jan Wielinga (D66): ‘In de afgelopen weken is er vaak sprake geweest van winters weer met veel gladheid en sneeuwval. Naar de ongezouten mening van D66 verdienen alle mensen, die bij nacht en ontij de straat op gaan om onze wegen en paden begaanbaar te houden en te strooien, een grote pluim’. Wethouder van de Veerdonk: ‘De voorraad strooizout is voldoende. In de aanbesteding is geborgd dat de aannemer over voldoende zout beschikt; via een abonnement bij de grootste leverancier heeft deze voorrang bij levering. Na afloop van het strooiseizoen wordt, zoals gebruikelijk, geëvalueerd en worden waar nodig verbeteringen doorgevoerd in de voorbereiding op de volgende winter. Het college heeft complimenten gehad over de het strooibeleid van onze gemeente’.
Bouwwerkzaamheden Bilthoven
Peter Flierman (CDA) vroeg: ‘Kan de gemeente zorgen voor één centrale, actueel bijgewerkte plek met planning en omleidingsroutes voor zowel de Schutsmantel als de Sperwerlaan/Kwinkelier, én voor duidelijke bebording ter plaatse en kan de gemeente borgen dat bij de Schutsmantel altijd verkeersregelaars aanwezig zijn bij zwaar transport, dat dit transport buiten haal- en brengtijden van de school plaatsvindt en dat de fietsomleiding op de Julianalaan veiliger wordt ingericht’? Ook vroeg Flierman een toezegging van de gemeente dat de bouwwerkzaamheden bij de voormalige Theresiaschool eerst starten nadat de werkzaamheden aan de Schutsmantel zijn afgerond. Daarnaast zou hij graag zien dat bij de oude Theresiaschool informatievoorziening en verkeersveiligheid vooraf beter worden geregeld’.
Afzonderlijk
Namens het college beantwoordde Van de Veerdonk: ‘De Sperwerlaan en de Kwinkelier zijn twee afzonderlijke projecten. De gemeente is verantwoordelijk voor de Sperwerlaan; de Kwinkelier is een ontwikkeling van een particuliere partij. Er is nauw overleg over planning en bereikbaarheid, maar één gezamenlijke, integraal bijgewerkte planning is niet haalbaar vanwege de verschillende verantwoordelijkheden. Afgesproken is dat er zoveel mogelijk buiten de venstertijden van de Theresiaschool laad- en losactiviteiten plaatsvinden. De capaciteit van de laad- en losplaats op eigen terrein van De Schutsmantel is ondanks extra aangelegde parkeerplaatsen beperkt.
Verder is afgesproken is dat bij het groot transport een medewerker beschikbaar is die duidelijk en herkenbaar de veiligheid op de weg in de gaten houdt. De vergunning voor de locatie van de oude Theresiaschool moet nog worden ingediend. Bij deze vergunningaanvraag zal een bouwveiligheidsplan gevraagd worden. Het is onwaarschijnlijk dat beide projecten eind dit jaar tegelijkertijd in uitvoering zijn. Wij zullen dit met de eigenaar (Woongroen) van de locatie van de voormalige Theresiaschool afstemmen zodat deze situatie voorkomen wordt’.











