Burgemeester Marcel Fränzel reikt de Chapeaupenning uit aan Yvo Kok-Palma.
Burgemeester Marcel Fränzel reikt de Chapeaupenning uit aan Yvo Kok-Palma.

Chapeaupenning voor vertrekkend raadslid

6 februari 2025 om 14:00 Overig

Burgemeester Marcel Fränzel reikte donderdag 30 januari in de gemeenteraadsvergadering de Chapeaupenning uit aan Yvo Kok-Palma.

advertentie

Yvo maakte van maart 2022 tot januari 2025 deel uit van de gemeenteraad. Burgemeester Fränzel: ‘We hebben elkaar niet lang meegemaakt, maar uit onze gesprekken weet ik dat je een zwaar, maar ook een moedig en weloverwogen besluit neemt. De Bilt is gebaat bij gedreven, kundige raadsleden en als iemand die kwaliteiten ten toon heeft gespreid in zijn raadsperiode, dan was jij dat’.

Afweging

‘Je hebt je altijd hard gemaakt voor een functionerende democratie. Het met elkaar op basis van feiten en inhoud van mening verschillen om tot de beste afweging te komen voor de inwoners, daar ging het jou om. Als het nodig was en waar je kon, pleitte je voor het constructief met elkaar werken. Maar de dagelijkse realiteit van het raadswerk bleek weerbarstiger dan gehoopt. Gedoe, vertraging, polariseren, stoken en ordepunten - nee voorstellen van orde - helpen niet als het gaat om het vertrouwen in de democratie en dragen niet bij aan goede vergaderingen. Een sterke democratie in een collegiale sfeer zoals jij het graag ziet blijkt helaas in De Bilt op dit moment niet erg haalbaar. We respecteren jouw besluit om afscheid te nemen en zijn je dankbaar voor jouw bijdragen in de raad’. 

Tomeloos

‘Het meest noemenswaardig daarin was jouw tomeloze integere inzet in het dossier Utrechtseweg 341 (Verwelius-terrein). Met standvastigheid en doortastendheid maakte jij je een zeer complex dossier meester en werkte aan misschien wel het meest uitvoerige en nauwkeurig opgestelde amendement, dat in deze raad heeft voorgelegen. Met jouw amendement voor een zuidelijke buffer voerde je een oprechte strijd voor jouw idealen, en die strijd die won je. Een knap staaltje politiek.

We gaan je missen, Yvo. We gaan met veel waardering terugdenken aan de manier waarop je hebt bijgedragen aan de gemeente en de gemeenteraad. Als blijk van waardering reik ik de Chapeaupenning aan jou uit. Bedankt voor alles’. 

door Henk van de Bunt