Yvo Kok-Palma kijkt terug op bijna drie jaar raadslidmaatschap.
Yvo Kok-Palma kijkt terug op bijna drie jaar raadslidmaatschap.

Yvo Kok Palma stopt als volksvertegenwoordiger

29 januari 2025 om 12:00 Overig

door Guus Geebel

advertentie

Op 30 januari neemt Yvo Kok-Palma afscheid van de Biltse gemeenteraad waarin hij in maart 2022 voor de fractie van GroenLinks met voorkeurstemmen werd gekozen. De werklast voor de raad, naast een drukke baan, kregen invloed op zijn gezondheid. Hij overwoog al wat langer met het raadswerk te stoppen maar afgelopen december werd de beslissing definitief. Hij licht graag een en ander toe.

De langdurige avond- en nachtvergaderingen, gecombineerd met een besluitvormingsproces dat hij vaak als ineffectief ervaart, gaf steeds meer ergernis. Kok-Palma besloot daarom zijn zetel, waarmee hij zich richtte op bescherming en verbetering van het leefmilieu in gemeente De Bilt, op te geven en zich meer te richten op de bescherming en verbetering van zijn gezondheid. Yvo kijkt met trots terug op zijn werk in de gemeenteraad en noemt verschillende successen waar hij zich sterk voor heeft gemaakt. Dat zijn onder meer de grote verkiezingswinst van GroenLinks in 2022 en zijn bijdrage om de gemeente De Bilt Global Goals-gemeente te laten zijn. Daarmee onderschrijft de gemeente de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die door de Verenigde Naties zijn vastgesteld als nieuwe mondiale duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030. Ze worden gepromoot als de wereldwijde doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. Er zijn 17 doelstellingen en 169 onderliggende doelen om dit te realiseren.

Onderzoeker
Yvo Kok-Palma werd geboren op Texel en groeide daar ook op. Hij studeerde aardwetenschappen in Utrecht en aan verschillende buitenlandse universiteiten. Hij woont sinds 2001 in De Bilt. Intussen met vrouw en drie kinderen. Yvo is werkzaam bij de Inspectie Leefomgeving en Transport voornamelijk in Utrecht. Bij deze organisatie houdt hij zich als onderzoeker bezig met milieu en veiligheid. Hij wordt niet altijd gelukkig van de wet- en regelgeving en de wijze waarop die uitgeschreven en toegepast wordt. ‘Denk daarbij aan toenemende overlast door weg- en luchtverkeer, of de belastende intensieve vlees- en zuivelindustrie. De moderne mens drukt een te groot stempel op de leefomgeving.’ Hij vindt dat alle mensen, dieren en planten in gemeente De Bilt een fijne en respectvolle plek verdienen, nu en in de toekomst.

Efficiënt
‘Gemeenteraadslid zijn leidt tot een druk bestaan. Vooral door de enorm lange commissie- en gemeenteraadsvergaderingen. We krijgen het steeds vaker voor elkaar deze vergaderingen niet binnen vier uur af te ronden. En dan moet iedereen op een andere avond weer terugkomen, alsof we niet al genoeg te doen hebben als deeltijd-volksvertegenwoordigers. Ik noem dat niet efficiënt vergaderen.’ Hij verklaart de lange vergaderingen onder meer door ingebrachte punten van orde, die niet in het reglement voorkomen. Kok-Palma vraagt zich ook af of het spreken via de voorzitter nog wel van deze tijd is.

Successen
Ondanks het besluit om afscheid te nemen, kijkt Yvo Kok-Palma met trots terug op zijn werk in de gemeenteraad. Hij noemt verschillende successen waar hij zich sterk voor heeft gemaakt. Hij is daarnaast tevreden met de invloed die hij had om de sluitingstijden van De Vierstee weer te verlengen en kabelgoottegels voor laadkabels mogelijk te maken. Ook heeft hij zich meermaals uitgesproken voor milieu en veiligheid in de regio door te pleiten voor verschillende vormen van vuurwerkverboden. De gemeente De Bilt wordt namelijk gaandeweg vuurwerkvrij. Zo heeft hij het Biltse college opdracht gegeven om met een brief op te roepen tot een landelijk vuurwerkverbod. In februari wordt in de Tweede Kamer een wetsvoorstel behandeld van GroenLinks en de Partij voor de Dieren over de invoering van een vuurwerkverbod voor consumenten. ‘Zonder twijfel was die brief uit gemeente De Bilt de klap op de vuurpijl die het landelijk vuurwerkverbod op de agenda zette,’ grapt Kok-Palma.

Reeënbosje
Een ander belangrijk dossier van Kok-Palma was de herontwikkeling van het voormalige Hessingterrein aan de Utrechtseweg 341 en de bescherming van de natuur, met name het reeënbosje. Hoewel zijn wens voor een grotere natuurbuffer tot aan de beoogde woonwijk niet haalbaar bleek, werd zijn amendement voor een zuidelijke buffer van veertig meter aangenomen door de raad. Zijn maandenlange inzet voor de natuur werd door velen gewaardeerd, ondanks het feit dat niet iedereen inzag dat de ingreep door de gemeenteraad zowel noodzakelijk als geoorloofd was. Het gevoelige dossier ligt nu onder beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Yvo kijkt met vertrouwen uit naar de uitspraak.

Ordevoorstel
Kok-Palma betreurt dat pogingen om de werkwijze en het Reglement van Orde te verbeteren op niets uitliepen. ‘Een punt van orde is geen voorstel van orde en ook geen onderdeel van het Reglement van Orde. Het geeft geen recht op gratis spreektijd. Heel veel punten van orde die worden ingebracht hebben niets met het voorstel te maken. Bij een voorstel van orde moet de raad daadwerkelijk beslissen, bij een punt van orde wordt alleen maar de spreker weer extra ruimte geboden om de spreektijd te verlengen. Antwoorden op interrupties kosten geen spreektijd, maar die kunnen best kort en bondig zijn, maar al die tussenliggende zeurpuntjes zijn heel verwarrend. Mede daardoor duren de vergaderingen lang.’ Ivo is dan ook niet tevreden over de wijze waarop spreektijden worden gehanteerd.

Verder
Na zijn vertrek uit de raad zal Yvo Kok-Palma weer meer tijd besteden aan zijn werk als kwantitatief onderzoeker. ‘Ook daar geldt de grondwettelijke zorg van de overheid gericht op de bescherming en verbetering van het leefmilieu. Bovendien is daar de werkwijze beter voor mijn gezondheid en mijn verdere leven. Ik kom niet meer pas ‘s avonds laat of zelfs ver na middernacht thuis.’ Hij blijft echter bereikbaar voor zijn fractiegenoten van GroenLinks en anderen die zich inzetten voor mens, dier en milieu, door hen waar nodig achter de schermen te blijven ondersteunen met zijn analytische en feitelijke aanpak.