Een deel van de spelers van Zomergasten.
Een deel van de spelers van Zomergasten.

Theater in ’t Groen gaat weer spelen

Algemeen

Over twee maanden - van 20 tot 30 juni - speelt Theater in ’t Groen het stuk Zomergasten van Maxim Gorki. Ook dit jaar is Arie de Mol weer de regisseur. Om alvast in de stemming te komen voor wat opnieuw een prachtige voorstelling belooft te worden, legden wij hem een aantal vragen voor.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ‘Waarom zouden mensen straks een kaartje moeten kopen voor deze voorstelling? Arie: ‘Als alles loopt zoals ik het voor me zie, kan het publiek een spiegel van zelfspot verwachten. Humor en satire zijn al eeuwenlang goede medicijnen voor de geestelijke gezondheid gebleken en daarom mogen die nooit in het gedrang komen of worden verwaarloosd. Het is altijd belangrijk om te kunnen lachen om jezelf en dat geldt zowel voor ieder mens als individu als voor de mensheid in z’n geheel’.

Ploeterende mens
Maxim Gorki schreef Zomergasten in 1904. Waarom koos je ervoor om een klassiek stuk te bewerken in plaats van een modern stuk te laten opvoeren? Arie: ‘Zomergasten is een zeer ‘menselijk’ en warmbloedig stuk. Het staat bol van de compassie voor het geploeter van de mens met relaties, emoties, dromen, verlangens en tegenslagen. Voor mij voelt Zomergasten daarom aan als een modern stuk; het stelt levensvraagstukken van alle tijden aan de orde, dus ook van de mensen van nu. Zo’n tijdloze thematiek is wat een tekst tot een goed klassiek toneelstuk maakt, dat de tand des tijds kan doorstaan. Oftewel, een klassieke tekst is niet voor niets een klassieke tekst. De geschiedenis heeft eigenlijk helemaal niet zo heel veel toneelschrijvers opgeleverd die hebben bewezen dat hun werk ook ver na hun dood actuele waarde blijft behouden. Gorki is daar zeker één van, hij blijft het waard om nog altijd gespeeld te worden’.

Eyckenstein
Zomergasten gaat buiten opgevoerd worden, op landgoed Eyckenstein in Maartensdijk. Dat is natuurlijk sowieso een prachtige locatie, maar past het ook bij het stuk? Arie vindt van wel. ‘De locatie gaat mooi samen met het stuk, waarin een aantal vrienden uit de grote stad samen de zomer doorbrengen op het buitenverblijf van één van hen’. Maar dat is niet de enige reden dat Eyckenstein een fijne speellocatie is, volgens Arie; ‘Behalve dat het hele park op het landgoed een fijne sfeer ademt, is de besloten plek waar we gaan spelen vooral ook een oase van rust en dat is van belang voor theater in de openlucht. De realiteit van de buitenwereld kan even helemaal opzij worden gezet, waardoor het publiek zich kan onderdompelen in de realiteit van het stuk’.

Amateurspelers en vrijwilligers
Arie heeft met professionele gezelschappen gewerkt. Zo was hij artistiek leider van Toneelgroep Maastricht en Toneelgroep De Appel. Wat is voor hem de lol of de uitdaging om met vrijwilligers en amateurs te werken? Arie reageert: ‘Voor mij is het werken met amateurs en vrijwilligers altijd verfrissend en bevredigend. Ik werk graag met mensen die als speler nog veel te ontdekken en te ontginnen hebben. Waar mogelijk, stel ik alles in het werk om spelers boven zichzelf uit te laten stijgen en het onderste uit de kan te halen wat ze aan spelkwaliteit en spelvreugde in zich dragen. Als dat lukt, is dat van een andere orde dan wanneer professionele spelers goed spelen. Verder is het maatschappelijke belang van een amateurproductie voor een gemeenschap (zoals bijvoorbeeld in Groenekan) van onschatbare waarde’. Half mei start de kaartverkoop.        (Hilde Bout)