Trio Van der Hoeven speelde afgelopen zondagmiddag in het laatste concert van de serie Meesterpianisten in Het Lichtruim.
Trio Van der Hoeven speelde afgelopen zondagmiddag in het laatste concert van de serie Meesterpianisten in Het Lichtruim.

Doek valt voor pianoserie Lichtruim

Algemeen

Na zes jaar pianorecitals op hoog niveau te hebben georganiseerd viel afgelopen zondag het doek voor de prachtige serie pianomuziek, die ongeveer eens per maand, op zondagmiddag, in Het Lichtruim in Bilthoven te horen was.

Lucien Knoedler, die de serie organiseerde: ‘Het Lichtruim heeft helaas voor een minder klassieke koers gekozen, en de vleugel had bovendien een opknapbeurt nodig. Ik sta echter open voor een andere locatie in Bilthoven en hoop dat de concerten in de toekomst weer hervat kunnen worden.’

Het laatste programma werd verzorgd door Trio Van der Hoeven, bestaande uit klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer, altvioliste Iteke Wijbenga en Daniël van der Hoeven (pianist). Geopend werd met het beroemde Kegelstatt-Trio van Mozart, waarschijnlijk zo genoemd omdat hij het tijdens het kegelen componeerde. Het werd mooi van toon en zuiver gespeeld, maar ook wat aarzelend en afwachtend, misschien door de droge acoustiek in Het Lichtruim. Vreemd is het wel, want net als elke Mozart-partituur staat het vol eigenzinnige en onverwachte wendingen en dynamische contrasten.

Daarna volgde een pianotrio van de onbekende Nederlandse componist Leo Smit, die in 1943 in Sobibór vermoord werd, tezamen met zijn vrouw. Lucien Knoedler vertelde in een boeiende inleiding over zijn lot en noemde ook de Leo Smit Stichting, een kenniscentrum voor iedereen die meer wil weten over componisten die voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog vervolgd werden. Smits muziek is een eigenzinnig, een moeilijk te plaatsen atonaal werk dat overigens uitstekend gespeeld werd: Trio Van der Hoeven voelde zich in dit moderne idioom duidelijk veel beter thuis, en er werd welluidend en avontuurlijk gemusiceerd.

Afgesloten werd met de trio’s van Elmer Schönberger (Utrecht, 1950) en Robert Schumann (1810 -1856), waarna het definitief afgelopen was met deze mooie pianotraditie in Bilthoven. (Peter Schlamilch)