Ruben Elands startte als 13-jarige al met een krantenwijk en verkoopt naast zijn studie betaalbare caps met interessante logo's
Ruben Elands startte als 13-jarige al met een krantenwijk en verkoopt naast zijn studie betaalbare caps met interessante logo's

Van krant naar caps

Algemeen Jeugd

Ruben Elands uit De Bilt bezorgt al sinds 2009 De Vierklank iedere week trouw in een deel van De Bilt. De inmiddels 19-jarige Ruben studeert Bedrijfskunde MER aan de Hogeschool van Utrecht en beschikt duidelijk over een dosis ondernemersbloed.

Op de middelbare school hield Ruben zich al bezig met diverse commerciële activiteiten zoals de verkoop van iPhone-opladers, oortjes, mutsen, sokken en zonnebrillen. Ruben was al een tijd op zoek naar een product, waarmee hij het verschil kon maken. Hij meent dit te hebben gevonden met een speciale cap gemaakt van polyester met gewatteerde klep en hoofdfront, goed verstelbaar en gemakkelijk te recyclen. Hij wil vooral voor jongeren mooie, duurzame en betaalbare caps maken van eerlijk, recyclebaar materiaal.

Massa
Ruben: 'Gewone petten worden in massaproductie gemaakt. Logo's worden er op gedrukt met een plastic mengsel. Dat massale gaat ten koste van kwaliteit en beeld. Mijn RJWcaps komen op een andere manier tot stand. In veel kleinere aantallen en kwalitatief beter. De logo's voor de petten worden in Taiwan geborduurd en hier heen gestuurd. Een kleermaker in De Bilt naait de logo's en de afbeeldingen op de caps. Logo's en afbeeldingen kunnen zelfs worden aangepast wanneer een klant dat wil'.

Exclusiviteit
Ruben is voor exclusieve afbeeldingen gaan zoeken op de site van het Amerikaans Legerarchief: 'Ik was gefascineerd door de afbeeldingen van Disney en andere cartoonfiguren op vliegtuigen. Deze afbeeldingen gebruik ik op mijn caps. De auteursrechten hierop zijn inmiddels verlopen dus ik kan daar vrij gebruik van maken'. Een website heeft het bedrijfje nog niet, wel een pagina op facebook en Instagram. Hierop zijn ook de verhalen te zien die achter de afbeeldingen zitten.