Peter van Dijk en Arthur Japin met het boek 'De Gulle Boom', het ontroerende verhaal over de vriendschap tussen een boom en een jongetje, klinkend vertaald door Arthur Japin (links).
Peter van Dijk en Arthur Japin met het boek 'De Gulle Boom', het ontroerende verhaal over de vriendschap tussen een boom en een jongetje, klinkend vertaald door Arthur Japin (links).

Peter van Dijk interviewt Japin

Algemeen Kunst & Cultuur

door Walter Eijndhoven

Als een lopend vuurtje ging het bericht door de regio dat op vrijdag 4 maart Arthur Japin in Westbroek zou worden geïnterviewd door Peter van Dijk, de initiatiefnemer van Westbroek schrijft! Niet alleen Westbroekers zaten in de zaal, maar ook enthousiaste toehoorders uit de omgeving. Zij kwamen niet voor niets.

Peter van Dijk vertelt: 'Dit is echt de kers op de taart, een interview met Arthur Japin. Voor mij persoonlijk is een droom uitgekomen. Na drie lessen te hebben gegeven over 'hoe een boek te schrijven en waar je allemaal op moet letten', krijgen de cursisten, en andere belangstellenden, te horen hoe Japin een boek schrijft'. Voordat Japin het interview inging, gaf hij nog extra tips aan de cursisten, zodat zij nu 'alles' weten over hoe een boek te schrijven en waar een goed boek allemaal aan moet voldoen.Tijdens deze avond ging Japin voornamelijk in op het schrijfproces.

Emoties
'Een boek bestaat meestal uit diverse personages, maar die karakters ontstaan niet, omdat de schrijver deze bedenkt. Vooral het creëren van een personage is iets dat zomaar op je pad komt', aldus Japin. Hij vervolgt: 'Het karakter van een personage in een boek wordt niet uitgezocht door de schrijver, maar ontstaat gewoon. Sterker nog, hij doet soms gewoon iets, dat de schrijver eigenlijk helemaal niet wil, maar het gebeurt wel. Ook ik heb weleens karakters in mijn boeken, die gewoon ontstaan, tegen mijn zin in. Dan denk ik, 'verdorie, waarom doet hij dat nou?' Maar je hebt, als schrijver, gewoon geen vat op de ontwikkeling van een karakter. Iedere auteur zal daarmee moeten leren omgaan'. Toch adviseert Japin de schrijver in spé zich eerst te verdiepen in de verschillende karakters binnen het boek. Vooral bij de historische roman is dat handig. Japin: 'Voordat je begint met het schrijven van een historische roman, is al veel bekend over de diverse karakters. Daarvoor is echt onderzoek nodig, in bibliotheken enzo, zodat je je een beeld kunt vormen over de diverse hoofdrolspelers in het boek. Feiten vind ik minder boeiend. Voor mij zijn karakters interessanter, als ik emoties ontdek bij deze personen. Daar kan ik iets mee'.

Onbewust
Het schrijven van een boek is een onbewust proces bij Japin, om zo vrij mogelijk te zijn. Hij laat zich als het ware verrassen door het karakter, ondanks dat hij de 'baas' is over het personage. Japin: 'Hier heb ik een mooi voorbeeld van. In één van mijn boeken staan tot driekwart van het boek twee karakters tegenover elkaar. Ik had al helemaal bedacht hoe het verhaal verder zou verlopen, tot er 'zomaar' iets gebeurt met één van die karakters en het hele verhaal een totaal onverwachte wending krijgt. Ik heb daardoor geleerd open om te gaan met een verhaal. Aan nieuwe schrijvers geef ik dan ook altijd de tip om met open vizier een boek te gaan schrijven .

Vertaald
Tijdens het interview komt het door Japin vertaalde werk van 'De gulle boom' aan bod, waaruit hij voorleest. Ondanks dat het werk dichterbij een gedicht komt dan bij een roman, wordt Japin toch geraakt door het boek. Japin: 'De tekeningen in het boek zijn erg belangrijk. Het thema gaat over het leven, over geven en nemen. Ik associeer mij meer met de boom, die alles geeft, dan met het jongetje, die zich langzaam ontwikkelt tot man en alleen maar neemt van de boom. Ondanks dat ik meer opheb met romans dan met poëzie, vind ik dit een echte aanrader'.

Tips
Aan het eind van de avond volgden nog tips van Japin aan beginnende schrijvers. Japin: 'Werk elke dag op een vast tijdstip aan je boek, wat er ook gebeurt. En houd hieraan vast. Het schrijven van een boek vraagt alleen maar discipline en nog eens discipline van een auteur. Als er een 'vuurtje' in je brandt, dan komt het wel goed met het boek. Elke dag is onzeker, kan ik wel schrijven, haal ik er voldoening uit, dat zijn vragen die elke schrijver zich stelt. Neem van mij maar aan, twijfel hoort bij het schrijven. Voor mij was een leermoment: discipline en rust, dan komt het wel goed met een boek!'.

Paul de Rooij, één van de luisteraars in de zaal: 'Wat een leuke man is dat. Ik heb bijna al zijn boeken, maar Japin heeft toch een ander beeld van zichzelf dan het beeld dat ik van hem heb. Ik heb weer stof om over na te denken'.