De leescoördinatoren blijven elkaar in een leesbevorderingsnetwerk onder leiding van Bibliotheek Idea ontmoeten. Zo wisselen ze met regelmaat kennis en ervaring uit over de aanpak van leesbevordering in het onderwijs.
De leescoördinatoren blijven elkaar in een leesbevorderingsnetwerk onder leiding van Bibliotheek Idea ontmoeten. Zo wisselen ze met regelmaat kennis en ervaring uit over de aanpak van leesbevordering in het onderwijs.

Leescoördinatoren basisscholen gecertificeerd

Algemeen

Vorige week woensdag is in Bibliotheek Idea het certificaat leescoördinator uitgereikt aan tien leerkrachten en één leesconsulent van het basisonderwijs.

Het certificaat sluit de cursus Open Boek af, waarmee leescoördinatoren toegerust zijn om vorm te geven aan leesbevordering op hun basisschool. Een leescoördinator op de basisschool is de stimulator voor het leesplezier van kinderen. Want, zo leert de ervaring, heeft een kind plezier in lezen en kan hij met enthousiasme uit een mooie, actuele collectie boeken kiezen, dan gaan de leesprestaties vanzelf omhoog.

De kersverse leescoördinatoren van deze basisscholen zetten hiermee de eerste stap om het lezen op hun school naar een hoger plan te tillen. Uit Bilthoven is dat Els van Atten (De Regenboogschool), Maartensdijk: Michel van den Berg (Martin Luther Kingschool), Den Dolder: Angelique de Keijzer, Jiskah van Tricht, Yvonne Wormgoor (De Kameleon), Odijk: Marlies Peek, Myriam Mensink (Sint Nicolaas) en Huizen: Liesbeth Hermans (SBO De Wijngaard).

Vier
Vier woensdagmiddagen verdiepten de leescoördinatoren in spe zich in de jeugdliteratuur. Ze werden geschoold in de veelzijdigheid van de collectie boeken die de Nederlandse jeugdliteratuur biedt, het organiseren van nieuwe lees-werkvormen en activiteiten rond lezen en het stimuleren van hun collega's om het lezen in hun groep te bevorderen. De cursisten rondden de cursus af met het schrijven van een leesplan voor hun school. De vraag die in dit leesplan centraal stond was: Hoe gaan we op korte en langere termijn het lezen bevorderen op school, voortkomend uit onze visie op de waarde van lezen voor onze leerlingen? De cursisten reageerden enthousiast op de inhoud van de cursus en het door hun behaalde certificaat: 'Door deze cursus krijg je veel meer inzicht in hoe je school het lezen heeft ingericht. We werden heel enthousiast van de diverse werkvormen en leuke boekentips'.
(Annette Smeets)