Blokfluitist Guido Klemisch gaf een lezing over de blokfluit, geassisteerd door Sascha Mommertz, teamleider muziek van het Kunstenhuis.
Blokfluitist Guido Klemisch gaf een lezing over de blokfluit, geassisteerd door Sascha Mommertz, teamleider muziek van het Kunstenhuis.

Bijzondere Biltse Blokfluitdag

Algemeen

Terwijl anderen zich in de eerste voorjaarszon koesterden, waren blokfluitkenners uit het hele land en zelfs daarbuiten afgelopen zaterdagmiddag naar Het Lichtruim in Bilthoven gekomen voor een masterclass blokfluit van de Nederlandse meesterfluitist Heiko ter Schegget.

Daarna volgde een lezing door Sascha Mommertz, teamleider muziek van het Kunstenhuis en zelf ook blokfluitist. Aansluitend was het woord aan de Duitse blokfluitist en -bouwer Guido Klemisch, die daarvoor speciaal uit Berlijn was gekomen, muziekstad bij uitstek.

Klemisch vertelde over de rijke geschiedenis van het instrument, van renaissance tot de romantiek, want zelfs toen werd het instrument nog gebouwd, al was het al anderhalve eeuw uit de mode. Er werden vele kopieën van originele instrumenten getoond en bespeeld, en hun karakteristieken werden op dia’s getoond, waardoor zich, ook voor de niet-kenners, een fascinerende wereld opende van conische, cilindrische en andere boringen, even en oneven boventonen, tabulaturen, stemmingen en acoustische tabellen en berekeningen. Het duizelde de geïnformeerde leek, maar de kenners genoten met volle teugen.

Afgesloten werd met een prachtig duet van Telemann, gespeeld door Mommertz en Klemisch, die beiden de ziel van de blokfluit karakteriseren als ‘de grootst mogelijke benadering van de menselijke stem, het ‘oerinstrument’ aller tijden. De blokfluit is puur’, zeggen ze, ‘ze is direct verbonden met het lichaam en de adem, er staat vrijwel niets tussen de speler en de luisteraar in. Helder en teder weet ze andere zielen te raken.’ (Peter Schlamilch)