Zaterdagmiddag 2 maart op de Driehoek; plm. 80 auto’s en een hockeyteam.
Zaterdagmiddag 2 maart op de Driehoek; plm. 80 auto’s en een hockeyteam.

Ontwikkeling Spoorzone en Verkeerssituatie centrumgebied Bilthoven

Algemeen

door Henk van de Bunt

De Gemeente De Bilt heeft een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren naar de verkeerssituatie in het centrum van Bilthoven en omgeving. Er is eerst gekeken naar de doorstroming en verkeersintensiteit in het gebied rondom het station in de huidige en toekomstige situatie. Vervolgens naar verkeersveiligheid.

De ontwikkeling in de Spoorzone heeft daar invloed op, maar dat levert volgens het onderzoek geen problemen op. Wel maakt het rapport duidelijk waar het voor de verkeersveiligheid wenselijk is om aanpassingen te doen in de omgeving. Dat geldt bijvoorbeeld voor een aantal nabije rotondes; Vanwege de verkeersveiligheid zal de gemeente enkele rotondes in Spoorzone Bilthoven moeten aanpassen, zo staat als aanbeveling in het onderzoek. 

Busstation
In het rapport worden verschillende verkeerskundige aanbevelingen gedaan in de ruime omgeving van het station. Het college buigt zich de komende tijd over deze aanbevelingen en zal die uitwerken in een voorstel aan de raad. Daarin wordt duidelijk hoe de kosten worden verdeeld over het plangebied Spoorzone en daarbuiten.

Daarnaast wordt de komende maanden een besluit genomen over parkeren in het centrum. Ook wordt er gekeken wat de gevolgen van het onderzoek zijn voor wat betreft de nieuwe locatie van het busstation. De raad heeft immers eerder een besluit genomen om het nieuwe busstation niet te plaatsen op de huidige parkeerplaats ‘De driehoek’ (ten zuiden van het NS-station).

Huidige situatie
Het rapport zegt over de huidige situatie v.w.b. de verkeersintensiteit: ‘Op basis van verkeerstellingen en verkeersmodelberekeningen is goed inzicht in de verkeersintensiteiten in het gebied verkregen. De Soestdijkseweg Zuid is de drukste route. De verkeerscapaciteit van de wegen is voldoende om de intensiteiten te verwerken. In stedelijke netwerken zijn veelal de kruispunten bepalend voor de doorstroming van het verkeer. In Bilthoven zijn in de berekeningsresultaten van de doorstroming van het verkeer korte vertragingen te zien in de spits die niet als onacceptabele verstoring worden beschouwd.

Busstation 
Het rapport vermeldt hierover: ‘Vergelijking van de locaties op basis van het Programma van Eisen van de Provincie, laat zien dat ligging aan de zuidzijde positief scoort ten aanzien van de oriëntatie en reistijd voor de reizigers en ook de exploitatie is gunstiger. De veiligheid is positief hoewel maatregelen nodig zijn om een veilige situatie voor de rotonde Soestdijkseweg Zuid - Nachtegaallaan te bereiken. Negatief aspect is de impact op de ontwikkelruimte en de bebouwing van de Driehoek. Voor de noordzijde is positief de mindere impact op de beschikbare ontwikkelruimte en is daarnaast minder gunstig de oriëntatie voor de reiziger, de exploitatie en de verkeersveiligheid omdat de reizigers voor het noordelijke perron moeten kruisen met het overige verkeer.

Hoewel ligging van het busstation aan de zuidzijde voordeel heeft voor de reiziger heeft integraal bekeken ligging aan de noordkant voordelen voor de inpassing en beperking van de impact op het gebied. 

Reactie 
Wethouder Pim van de Veerdonk (Mobiliteit): ‘Het allerbelangrijkste is dat je op straat en in het verkeer veilig bent. Met dit rapport weten we concreter waar we onze aandacht op korte en lange termijn op moeten richten’.

De fatbike spant de kroon…

Acht uur ‘s ochtends, spitsuur op Soestdijkseweg en de parallelle fietspaden. Het is spitsroeden fietsen, zeker wanneer je je voortbeweegt op een gewone huishoud-trapfiets zonder elektrische snufjes, racestuur of ingebouwde bolderkar. 

Links en rechts vliegt het om je heen of schijnt je hinderlijk in de ogen met elektrische verstralers, waar een beetje fiets kennelijk over dient te beschikken. De fatbike spant natuurlijk de kroon, de jeugdige berijder is volledig doof door zijn dure ‘oortjes’. Van voorrang verlenen, verkeer van rechts, noch haaientanden lijkt iemand ooit gehoord te hebben. Levensgevaarlijk. 

Heb je Soestdijkseweg-Zuid overleefd en je doel ligt in Bilthoven-Noord, dan begint het ergste onderdeel. Een fietspaadje van een goede meter breed wordt in beslag genomen door naast elkaar fietsende pubers op weg naar respectievelijk Het Nieuwe Lyceum, De Werkplaats en het Montessori Lyceum in Zeist. 

‘Levendig, duurzaam en aantrekkelijk om te wonen’, dat is het woon- en leefdoel van het Spoorzonegebied, als het aan ons bestuurscollege ligt. 

Een stedenbouwkundig plan ligt in het verschiet. 

Beste ontwerpers ziet u al knelpunten voor u? 

Onlangs ontving de redactie van een Verkeers-Overlever (bij de redactie bekend) nog deze bijdrage.


Busstation noord of zuid?  


Vanwege de verkeersveiligheid zal de gemeente enkele rotondes in Spoorzone Bilthoven moeten aanpassen.

Busstation noord of zuid?
Vanwege de verkeersveiligheid zal de gemeente enkele rotondes in Spoorzone Bilthoven moeten aanpassen.