Wethouder Hagedoorn (r) zal de ‘doorfietsroute’ kortsluiten met de wethouder Mobiliteit
Wethouder Hagedoorn (r) zal de ‘doorfietsroute’ kortsluiten met de wethouder Mobiliteit Foto: foto Adri Gersen).

Dorpsavond Samen voor Hollandsche Rading

Algemeen

Samen voor Hollandsche Rading was meer dan een jaar geleden door corona niet meer bij elkaar geweest. Met vreugde constateerde voorzitter Thijs van der Wel dat zo’n kleine honderd inwoners op 10 mei de weg weer naar het Dorpshuis aldaar hadden gevonden. 

Er werd deze avond kennis gemaakt met dorpswethouder Krischan Hagedoorn en op het programma stonden allerlei belangrijke punten voor Hollandsche Rading. Hagedoorn: ‘Wat de energietransitie betreft heeft de gemeente als doel om per 2030 50% aan energie zelf op te wekken. Er wordt gemikt op 3 zonnevelden waarvan 1 bij Groenekan gerealiseerd wordt. Wat wind betreft wordt gekeken wat mogelijk is langs de A27 en de A28 met een cirkel vanaf 1 km van de snelweg’. 

Vliegveld
De gemeente heeft de Provincie NH gevraagd wat mogelijk is in relatie tot vliegveld Hilversum. Hun antwoord komt binnenkort. Maar dat antwoord wordt eerst gedeeld met de gemeenteraad. In reactie op kritische vragen uit de zaal, zoals ‘Waarom hanteert Nederland andere geluidsnormen dan bijv. Duitsland?’ antwoordt de wethouder dat Nederland nog geen normen heeft vastgesteld. Een andere vraag was: ‘Worden we straks voor (geluid)overlast ruimhartig gecompenseerd?’ De wethouder noemt in reactie Vijfherenlanden als een goed voorbeeld van overleg en samenwerking tussen gemeente en bewoners.

Woonruimte
Wat betreft participatie en bouwen deelt de wethouder de zorg die er is om jonge mensen aan woonruimte te helpen. De gemeente heeft echter gekozen voor bouwen binnen de rode contouren - behalve in Maartendijk, waar overleg volgt over een passende locatie. Het spreekt de wethouder aan dat er vanuit Hollandsche Rading graag meegedacht en gewerkt wordt aan innovatieve projecten. Mogelijk dat hiervoor in de toekomst mogelijkheden komen in het kader van energieopslag.

Aanvliegroute
Andere punten, die inwoners bezorgd maken worden door henzelf toegelicht, zoals plannen van RWS en Schiphol om een 4e aanvliegroute mogelijk te maken via de Utrechtse Heuvelrug en Hollandsche Rading, met aanzienlijke overlast voor mens en natuur. RWS kent in dat opzicht geen inspraak- of participatieproces. Er blijft voor bewoners dus weinig anders over dan, desgewenst hiertegen te protesteren door het ondertekenen van een petitie op: www.stop4deroute.nl De gemeente De Bilt en de provincie Utrecht hebben inmiddels al hun bezwaren op dit dossier kenbaar gemaakt. 

Doorfietspad
Een ander plan van de provincie is de aanleg van een doorfietspad langs de Tolakkerweg om woon-werkverkeer per fiets te stimuleren en die met de auto - daardoor - te ontmoedigen. De bedoeling is om een vlotte, comfortabele en veilige fietsroute in te richten. Hiervoor is de provincie het gesprek gestart met omwonenden en is er een digitale enquête gehouden. Inwoners vinden de Tolakkerweg te smal met een fietspad strak langs de uitritten. Die zijn gevaarlijk voor snelle fietsers en voor de met een auto uitrijdende inwoners, terwijl die inwoners juridisch aansprakelijk zijn. De gemeente onderkent dit probleem, maar de provincie nog niet. De provincie wil nu eerst gaan meten. Ter vergadering gingen stemmen op voor een complete herinrichting van deze weg, bijv. met ‘de auto te gast’. De inwoners bereiden nu een enquête voor om de mening van alle inwoners langs deze weg te peilen. Wethouder Hagedoorn zal dit probleem kortsluiten met wethouder van de Veerdonk van verkeer.         (Kees Floor)