Bij het nagellakken was het een komen en gaan.
Bij het nagellakken was het een komen en gaan.

Leerlingen van Aeres Maartensdijk organiseren iets leuks voor een ander

Algemeen


door Henk van de Bunt

Tijdens de laatste projectweek van dit schooljaar hebben twee klassen van VMBO Aeres in Maartensdijk via verschillende projecten ‘iets goeds gedaan’ voor een ander. In samenwerking met Stichting Helping-Heroes | MDT heeft de groep drie projecten i uitgevoerd. Op deze manier ervoeren zij dat het leuk is om iets voor een ander te doen. 

Stichting Helping-Heroes houdt zich bezig met het uitvoeren van de maatschappelijke diensttijd (MDT) van jongeren. Tijdens een traject van in totaal 80 uur ontwikkelen jongeren talenten, leren ze nieuwe mensen kennen en doen ze iets goed voor een ander. Deze projectweek stond in het teken van communicatie, eigenaarschap en natuurlijk een flinke dosis plezier. 

Groepen
Tijdens de aftrap van het project werden de klassen in drie groepen gedeeld. Eén groep was verantwoordelijk voor een (donderdag-)middag in verzorgingshuis De Koperwiek in Bilthoven, eén groep ging die dag aan de slag met basisscholieren van ’t Kompas in Westbroek en de laatste groep organiseerde op vrijdag de eindmiddag van alle 2e -jaarsleerlingen van het eigen Aeres. 

Projectplannen
Op maandag gingen de groepen meteen aan de slag met brainstormen en in de middag werden de verschillende doelgroepen geïnterviewd. Aan de hand van de interviews werden er projectplannen geschreven, begrotingen gemaakt en natuurlijk inkopen gedaan om zo op tijd klaar te zijn voor de uitvoering van de projecten op donderdag 30 juni bij De Koperwiek en ’t Kompas.

Leerlingen, die de middag bij De Koperwiek organiseerden, vertelden dat ze geleerd hebben om creatief te denken en door te zetten. Daarnaast hebben ze geleerd om met elkaar te communiceren en naar elkaar te luisteren.

Geweldig
Projectleider van Helping-Heroes Diede Claassen vertelt: ‘Het geweldig is om te zien hoe de leerlingen bewust en onbewust gegroeid zijn. ‘Ze zijn van A tot Z verantwoordelijk voor de uitvoering van het project en je ziet dat dit vertrouwen de leerlingen ontzettend laat groeien. Hoe het de eerste dag een kippenhok in de klas was, merkten we dat de leerlingen meer en beter naar elkaar leerden te luisteren. Iets wat voor ons één van de doelen was. Daarnaast ben ik erg onder de indruk van het doorzettingsvermogen van de leerlingen. Als je nog nooit een potje dammen hebt gedaan en de doelgroep wil het? Dan leer je het toch’.

Aeres-docente Monique Neppelenbroek: ‘Je krijgt andere kwaliteiten van leerlingen te zien. Ik ben blij dat we die kwaliteiten van de leerlingen aanspreken waar we op school niet direct mee bezig zijn. De kinderen zijn hier goed in. Het is echt fantastisch hoe dienstbaar en respectvol ze met de ouderen omgaan. De leerlingen groeien van de waardering die ze van de ouderen ontvangen. Het is een win-win situatie’.

Afsluiting
Op 30 juni werden alle plannen, voorbereidingen en ideeën uitgevoerd. De ouderen van De Koperwiek kijken terug op een middag vol met spelletjes, nagellakken en konden via Google Street View hun oude huis en buurt weer eens bekijken. De leerlingen van Basisschool ’t Kompas hebben verschillende balspelen gespeeld, cup-cakes versierd en vervolgens natuurlijk opgegeten. Op 1 juni werden deze twee groepen in het zonnetje gezet door de jaargenoten tijdens de jaar-afsluiting van het tweede jaar. De groep die de afsluiting organiseerde heeft alle verwachtingen overtroffen; er kwamen verschillende eetkraampjes, een stormbaan, disco en nog een aantal andere activiteiten.

Via Google Street View werd het oude huis en de buurt nog eens bekeken.
Balhockey in het Westbroekse Dorpshuis.
De afsluiting op het schoolterrein; er waren eetkraampjes, een stormbaan, disco en nog een aantal andere activiteiten.
Versiertips bij cup-cakes zijn figuurtjes van marsepein, chocoladekrullen, gesuikerde bloemetjes en eetbare parels.
Bij ’t Kompas werden tekenlessen gegeven.