LUW-voorzitter Arthur Uijterwijk en secretaris Jaklien van Middelaar voor het hek met daarachter het prachtige maar ook kwetsbare natuurgebied.
LUW-voorzitter Arthur Uijterwijk en secretaris Jaklien van Middelaar voor het hek met daarachter het prachtige maar ook kwetsbare natuurgebied.

Plannen bouw Hessingterrein

Algemeen

LUW voelt zich niet gehoord 

door Henk van de Bunt

Bewonersvereniging Leefklimaat Utrechtseweg (LUW) in De Bilt behartigt de belangen van alle omwonenden van de Utrechtseweg in De Bilt tussen het viaduct van de A27 en de Universiteitsweg. LUW noemt zich geen actiegroep: Wij zijn een (pro-)actieve, meedenkende en -pratende vereniging’. 

De Utrechtseweg is een provinciale weg. Voor bewoners is vooral de veiligheid, de drukte op de weg en de kwaliteit van de leefomgeving belangrijk. Daarnaast is de directe omgeving ook rijk aan natuur- en cultuurhistorische waarden. LUW wil dat gemeente en provincie bij ontwikkelingen langs en van de weg rekening houden met al die verschillende belangen.

Megalomaan
Met LUW-voorzitter Arthur Uijterwijk en secretaris Jaklien van Middelaar spreken wij over de plannen voor woningbouw op het voormalige Hessingterrein aan de Utrechtseweg in De Bilt. ‘LUW is niet tegen woningbouw op het terrein, maar wij maken ons ernstig zorgen over de nadelige impact die de omvang van het bouwplan onherroepelijk zal gaan hebben op het prachtige maar ook kwetsbare natuurgebied tussen De Bilt en Utrecht. LUW is daarom tegen bouw buiten de vastgestelde ‘rode contour’. Het argument van de ontwikkelaar is dat zonder de bouw van 38 woningen in het NNN gebied er geen ‘businesscase’ is voor deze ontwikkeling. LUW heeft alternatieve plannen geboden voor dit megalomane plan, die passend zijn binnen de rode contour, recht doen aan de HNW en de werking van de faunapassage onder de N237 zoveel als mogelijk intact houdt. Zowel de gemeente als de ontwikkelaar heeft nimmer belangstelling getoond, noch blijk gegeven van deze plannen, door het plan te wijzigen. De berekeningen van LUW geven aan dat er best prima een ontwikkeling mogelijk is binnen de rode contour’.

WOB
LUW vraagt zich af waarom er nauwelijks inhoudelijk gereageerd wordt op uitgebreide zienswijzen van LUW en anderen? ‘Op de vele ingediende en kritische zienswijzen n.a.v. de tervisielegging van het ontwerp bestemmingsplan volgde en oorverdovende stilte van de zijde van de gemeente. Vervolgens zijn de vele argumenten op één hoop gegooid, gerubriceerd en als een slap aftreksel van de vele opinies in een inhoudsloze zienswijzennota opgenomen. Die nota werd aan de gemeenteraadsleden teruggekoppeld. De indieners van zienswijzen zelf kregen geen directe reactie. De door LUW alsmede door vele andere belangengroeperingen en particulieren opgevraagde informatie (in het kader van de WOB) is tot op heden niet verstrekt. Zo blijft o.a. beantwoording van essentiële vragen over de ondoorzichtige grondtransactie (compensatie in NNN gebied via aankoop landbouwgrond in de Voorveldse polder) achterwege’.

Besloten
Uijterwijk vervolgt: ‘De gemeenteraadsleden worden (indirect ook door de ontwikkelaar) voorgelicht, donderdag 20 januari zelfs in een besloten vergadering waar geen democratische controle op zit. Ons vermoeden is dat gemeenteraadsleden in zeer onvoldoende mate voorzien zijn van alle beschikbare en relevante informatie over de impact die met name het bouwen buiten de rode contour heeft en wat onherstelbaar is. Naar onze mening kan en mag besluitvorming niet plaatsvinden in de gemeenteraad op deze basis. De wijze waarop de gemeente met dit dossier omgaat, geeft een onveilig gevoel van niet erkend of gehoord te worden als het ergens over gaat. En dat met de verkiezingen voor de deur, maakt de gemeente echt een slechte beurt.

Provincie
Volgens LUW steunt de provincie Utrecht deze ontwikkeling: ‘Zelfs toen de HR een uitspraak deed in een andere zaak (Didam) waarbij werd gesteld dat grondverkoop niet meer onderhands met één partij mag worden gedaan, maar dat dit transparant openbaar gemaakt moet worden, zodat alle mogelijke gegadigden mee kunnen dingen, heeft de provincie met een juridische truc de verkoop teruggetrokken en dit veranderd in een beheersovereenkomst, die erop neer komt dat een stuk grasland aan de overkant van de N237 het label ‘natuur’ krijgt voor 10 jaar en dat Verwelius een vergoeding hiervoor betaalt. Mooie deal als je daarvoor de ruimte krijgt om 38 woningen extra te bouwen in de natuur in deze woningmarkt. Maar het meest verbaast ons dat de provincie, met de gedeputeerde voorop, hier zo gemakkelijk dit soort constructies faciliteert. Daarnaast wordt door de (te) grootschalige omvang van het bouwplan de bestaande wereld-erfgoed-status van de NHW (Nieuwe Hollandse Waterlinie) onnodig in gevaar gebracht. Er zijn helaas voldoende voorbeelden wereldwijd bekend van locaties die hun status inmiddels hebben verloren. Er is in de afgelopen jaren in Nederland veel tijd, energie en geld door veel partijen gestoken in het verkrijgen van de werelderfgoed status. Het is te gek voor woorden wanneer het belang van een projectontwikkelaar belangrijker is dan de werelderfgoed status. Waarom is er geen Heritage Impact Assessment (HIA) gedaan? Dit is zeer relevant in dit dossier. Wij willen dat er alsnog op korte termijn een HIA wordt gedaan en dat verdere besluitvorming tot nader order wordt uitgesteld’.

Aangifte
Volgens LUW gaan er de laatste tijd stemmen op om de natuur een stem te geven in besluitvorming: ‘Dit idee zie je ook terug komen in klimaatzaken (Shell vs milieudefensie - Urgenda). Je zou de vraag kunnen stellen of de natuur in dit geval tegen de ontwikkeling van Verwelius niet aangifte zou kunnen doen van geweld tegen de natuur, gedreven door uitsluitend economische belangen, zoveel impact te hebben op het achterliggende natuurgebied en de werking van de faunapassage. De ontwikkelaar zal zeggen dat ze maatregelen hier tegen nemen. Maar de komst van bewoners in dat gebied met huisdieren, kinderen die gaan spelen in het achtergebied en zomerse tuinfeestjes, iedereen gegund, maar niet op die plek. Het is het laatste stuk groen tussen De Bilt en Utrecht en dat heeft waarde wat minder uit te drukken is in euro’s en aantallen woningen. De gemeente zal zeggen dat zij een opgave hebben om woningen te bouwen om de vraag naar woningen in De Bilt te ledigen. Maar deze woningen volgens dit plan, zeker de 38 die nu voorzien zijn in het NNN gebied, zullen gewild zijn bij mensen uit Utrecht en andere plekken in de randstad en zullen - naar verwachting - niet onder de 700k worden verkocht, als het niet veel meer is. Dat zijn niet de woningen voor woningzoekenden uit De Bilt. Dus daar snappen wij de gemeente De Bilt ook niet. Wij kunnen ons niet voorstellen dat daar geen alternatieve plannen voor ontwikkeld kunnen worden. Maar goed, communiceren met de gemeente is zeer eenzijdig: wij stellen vragen en geven suggesties, antwoorden komen er al 10 jaar niet’.

Hoe lang is deze aanblik vanuit Utrecht van het deels bebouwde - de oppervlakte van de oorspronkelijke gebouwen beslaat circa 10.000 m2 - en deels verharde terrein er nog.