Op deze prentbriefkaart uit 1926 was het Biltsche Meertje (omgeving Gregoriuslaan Bilthoven) nog een echt meertje. [foto uit de digitale verzameling van Rienk Miedema]
Op deze prentbriefkaart uit 1926 was het Biltsche Meertje (omgeving Gregoriuslaan Bilthoven) nog een echt meertje. [foto uit de digitale verzameling van Rienk Miedema]

Het Biltsche Meertje is al lang geen meertje meer

Algemeen

Het Biltsche Meertje, dat al lang geen meertje meer is, trok de aandacht van Abe Postema. Hij beschrijft het ontstaan en de geschiedenis ervan. 

Wim Krommenhoek vervolgt zijn reis langs de kunst in De Bilt, waarbij hij ditmaal ook een paar inmiddels verdwenen beelden bespreekt.

Jos Heuer en Henk Willems schreven een boek over een baanbrekend idee van Kees Boeke om de leerlingen van de Werkplaats een gevoel voor ruimte en afmetingen bij te brengen: de Tiendesprongen. In het decembernummer van De Biltse Grift gaan zij hier verder op in, waarbij zij ook het leven van Kees Boeke en het ontstaan van de Werkplaats beschrijven.

Al eeuwenlang bestond er een verbindingsweg tussen de plaatsen die nu De Bilt en Baarn heten. Rond 1830 werd de verbindingsweg tussen de Utrechtseweg (toen: de Straatweg naar Amersfoort) via Jagtlust richting Soest, de Prinsche Laan genoemd. Volgens anekdote zo genoemd naar stadhouder Willem III, die graag te paard vanaf zijn werk (in Den Haag) over de zandweg die het toen was, naar zijn geliefde Soestdijk galoppeerde. Rob Herber en Jan van den Heuvel deden een diepgaand onderzoek en beschrijven met talloze foto’s de oorsprong van de Soestdijkseweg, zoals de laan nu heet.

In november bestond SCHC 115 jaar. Ingrid van der Elst staat stil bij het ontstaan en de roemrijke geschiedenis van deze fameuze hockeyvereniging, waarbij vele bekende namen de revue passeren.

Dit alles is te lezen in het decembernummer van De Biltse Grift, dat rond 10 december in Bilthoven bij de Bilthovense Boekhandel en Bruna en in De Bilt bij The Read Shop verkrijgbaar zal zijn.