Simone Vis, Team Manager van het TU Delft Solar Boat Team.
Simone Vis, Team Manager van het TU Delft Solar Boat Team.

Eerste vliegende waterstofboot

Algemeen

door Walter Eijndhoven

Na een jaar lang van hard werken slaagde het TU Delft Solar Boat Team erin hun boot over het water te laten vliegen. Hiermee kwam een droom uit van het twintig studenten tellende team. Met een snelheid van 22 kilometer per uur verhief de boot zich uiteindelijk boven de golven. Klaar voor een nieuwe toekomst.

Om dit te bereiken zetten de studenten hun studie een jaar aan de kant, met maar één gezamenlijk doel: een vliegende boot ontwerpen, het winnen van de lange afstandsrace in Monaco en de zeevaart inspireren naar een groene en duurzame toekomst.

‘Vorig jaar zomer kwamen wij voor het eerst bijeen om onze droom te verwezenlijken’, vertelt Simone Vis uit Bilthoven en teammanager van het project. ‘Iedere student neemt zijn of haar eigen expertise mee om ons project te laten slagen. Daarom komen zij vanuit diverse studierichtingen: Wiskunde, Industrieel Ontwerpen, Elektrotechniek, Maritieme Techniek, Natuurkunde, Lucht- en Ruimtevaarttechniek, maar ook Communicatie’.

Waterstofboot
Ieder jaar doet de TU Delft mee met de wereldkampioenschappen in Monaco, waar alle teams zich de laatste 15 jaar voor inzetten. Vis: ‘Al die jaren hebben onze boten gevaren op de energie van de zon. Dit jaar doen wij het anders. Dankzij allerlei innovaties weten wij inmiddels veel over diverse technieken. Dit jaar bedachten wij een nieuw plan, namelijk een waterstofboot. Wij noemen ons project Hydro Motion. Wij schakelen over van het opwekken van energie met zonnepanelen naar het opslaan van groene energie. Waterstof is hiervoor ideaal’. Met deze boot doet het studententeam mee aan de Open Sea Class van de Monaco Energy Boat Challenge.

Toekomst
Volgens de website van het Solar Team zetten de studenten een volgende grote stap naar een duurzame toekomst en een groene maritieme industrie. Door klimaatverandering verandert de kijk op het gebruik van olie en gas en komt een andere benadering om de hoek kijken naar een uitstootvrije toekomst. Met het gebruik van waterstof komt die dichterbij.

De boot waar het team dit jaar aan werkte is ruim acht meter lang, uitgerust met een compleet waterstofsysteem, volledig voorzien van de slimste elektronica en draagvleugels. Bij een snelheid van 22 kilometer per uur vliegt de boot zo’n veertig centimeter boven de golven. Door de lagere weerstand boven de golven gebruikt de boot minder energie.

‘Van donderdag 8 juli tot en met zaterdag 10 juli doen wij op drie onderdelen mee met de wedstrijd in Monaco, namelijk manoeuvreerbaarheid, de sprint en de lange afstandsrace. Met name op de laatste hebben wij onze zinnen gezet. Wij hopen de langste afstand af te leggen binnen zes uur op open zee, zonder bij te tanken. Als dat lukt is onze missie geslaagd’. Meer over het TU Delft Solar Boat Team is te vinden op hun website: www.solarboatteam.nl