De kinderen doen hun best om lekkere smoothies te maken
De kinderen doen hun best om lekkere smoothies te maken

Natuurochtend voor leerlingen Bosbergschool

Algemeen

door Kees Diepeveen

Ongeveer 10 keer per jaar krijgen alle leerlingen van basisschool De Bosberg in Hollandsche Rading een inspirerende natuurochtend. Woensdag 12 mei was het thema Bijen en groeien. Een actueel thema om kinderen bewust te maken van de belangrijke rol die bijen in onze natuur spelen.

De Bosbergschool beschikt over een heel actieve oudergroep die samen met de leerkrachten thema’s bedenkt en ook aanwezig is om de kinderen te helpen en te ondersteunen bij de uitvoering van de activiteiten. De thema’s zijn erop gericht dat de kinderen letterlijk en figuurlijk met hoofd, hart en handen bezig zijn. Dit kan variëren van werken in de moestuin, excursies naar het bos, koken, materiaal-onderhoud tot gastlessen over het thema. Door te werken met ‘echte’ materialen en organismen is er een voortdurende wisselwerking tussen denken, doen en beleven mogelijk. Bij de samenstelling van een thema wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de seizoenen. Deze ochtend staat de rol van de bijen in de natuur centraal.

Smoothies
Esther Klaver is leerkracht van de kleuters en coördineert de natuurochtend: ‘We hebben deze ochtend gekozen voor vier activiteiten die gerelateerd zijn aan het thema. Om de kinderen te vertellen over het leven van de bij en het bijenvolk hebben we een imker uitgenodigd. In de moestuin van de school leren de kinderen zaaien. Ook in bakken, die in de klassen komen te staan. Op het schoolplein maken we smoothies van vruchten die door de bestuiving van bijen zijn gegroeid en bouwen we bijenhuisjes van bloempotten’. 

Imker
‘De activiteiten vinden op vier verschillende plekken in en om de school plaats. De groepen wisselen vier keer om aan alle activiteiten voor de ochtend te kunnen deelnemen’ geeft Esther aan. Imker Ronald de Moor wist de kinderen zeer te boeien met zijn verhaal over de bijen. Per groep mag een leerling een imkerjack met kap en lederen handschoenen aan en met een zogenaamde beroker de bijen uit de raat drijven zodat in de praktijk de honing kan worden gewonnen. Bijzonder is dat imker Ronald de Moor van 2013 tot 2018 directeur van de Bosbergschool is geweest. ‘Bijenhouden is een uit de hand gelopen hobby. Ik doe dit soort activiteiten niet zo veel maar voor deze school heb ik een speciaal plekje’ aldus Ronald.

Bijenhuisjes
Onder een strak blauwe lucht wordt door de kinderen enthousiast gezaaid onder leiding van de begeleiders, een vader en een opa van één van de kinderen. Zij leggen enthousiast uit hoe de leerlingen onder andere bieten, rode kool, tomaten en andijvie in bakken moeten zaaien. Deze bakken worden in de klas geplaatst zodat de kinderen de jonge plantjes verder kunnen verzorgen en het groeiproces volgen. De moestuin van de school wordt door buurtbewoners onderhouden. Zij verzorgen het zaaigoed zodat de kinderen het groei- en ontwikkelproces ook buiten kunnen volgen.

Twee groepen zijn op het schoolplein druk bezig met het maken van smoothies en het maken van bijenhuisjes. De kinderen die smoothies maken kiezen daarvoor zelf de vruchten uit zoals banaan, mango, peer en appel. De andere groep knutselt met bloempotten en maakt daar mooie geel beschilderde bijenhuisjes van. De kinderen werken zichtbaar met veel plezier en geconcentreerd aan hun opdrachten. 

In de onderwijsvisie op de Bosbergschool is er veel aandacht voor natuurbeleving. Respect en zorg voor de natuur zijn essentieel voor een gezonde toekomst. Met de natuurochtenden wordt hier door het team, leerlingen en ouders op een hele mooie en educatieve wijze invulling aan gegeven.

Geconcentreerd wordt aan de bijenhuisjes gewerkt.