Kinderen bespelen interactief hun instrumenten.
Kinderen bespelen interactief hun instrumenten.

Aanbod Kunst in de School in coronatijd vergt veel improvisatie

Algemeen

door Guus Geebel

Werkgroep KidS (Kunst in de School) zet zich in voor kunst- en cultuuronderwijs op basisscholen in gemeente De Bilt. De werkgroep ontstond in 1992 nadat verschillende toelagen, onder meer voor schoolzwemmen, die Biltse basisscholen tot dan toe ontvingen verdwenen. Er bleef daarna nog een bedrag beschikbaar en schooldirecteuren besloten unaniem dat aan culturele vorming te besteden.

Bijna alle basisscholen in de gemeente De Bilt nemen inmiddels aan het KidS-programma deel. Het programma is zodanig opgesteld dat de kinderen in hun basisschooltijd met alle kunstvormen in aanraking komen. Ze bezoeken een theater- of dansvoorstelling, een museum of hebben een ontmoeting met een schrijver. Leden van de Werkgroep KidS komen uit de creatieve sector, het onderwijs, ouders, en vrijwilligers die kunsteducatie een warm hart toedragen.

Programma
Het kunst- en cultuurprogramma van scholen in De Bilt wordt verzorgd door Kunst Centraal, het KunstenHuis De Bilt - Zeist en Idea. Het aanbod bestaat uit het Kunstmenu en het Cultuurprogramma van Kunst Centraal. Dat wordt aangevuld met workshops van het KunstenHuis en een bibliotheekbezoek bij Idea. Vanaf volgend schooljaar komt daarbij dat alle basisscholen voor 2 klassen 10 weken kunstlessen krijgen van een docent van het KunstenHuis. Omdat de scholen vanwege de coronamaatregelen gesloten werden stond het programma stil. Hoewel de basisscholen nu weer open zijn, is er nog weinig ruimte voor het bezoeken van een theatervoorstelling of een kunstenaar in de klas. De werkgroep staat nu voor de uitdaging om scholen toch van kunst- en cultuureducatie te voorzien. Dat gaat op afstand, online en met verschillende alternatieve programma’s die de scholen aangereikt krijgen.

Digitaal
Een bijzonder initiatief is Creatief Digitaal, het online platform van Kunst Centraal met een aanbod om zowel thuis als in de klas, met ouders of eigen leerkrachten, te genieten van verschillende kunstvormen. Het KunstenHuis voorzag de Julianaschool en Wereldwijs van filmpjes waarin de muziekdocenten van het Kunst Orkest de ingestudeerde liedjes voorspeelden, zodat de leerlingen er thuis of op school mee aan de slag konden. Op deze manier konden de leerlingen verder spelen zolang er nog geen ruimte was om externe muziekdocenten in de scholen te ontvangen. Inmiddels worden de lessen live online gegeven en is er direct interactie mogelijk tussen de kunstdocent en de leerling. ‘Hoe geweldig ieders inzet ook is, het is te hopen dat alle leerlingen zo gauw mogelijk weer kunnen genieten van een voorstelling in Theater het Lichtruim of een kunstenaar in de klas kunnen ontvangen’, aldus Silke Nijkrake.

Flexibiliteit
Frankie van Sluijs: ‘Nu onze scholen net weer uit de lockdown zijn, realiseerden wij ons dat in de eerste tijd de kinderen even rust nodig hadden om in het ritme van de school te komen. Het aanbod van KidS is daarom vooralsnog tot 2 april gestopt. Online vergadert de werkgroep over het lopende kunst- en cultuurprogramma, en over het aanbod voor het seizoen 2021/2022. Het afgelopen jaar was het hard werken voor Patricia Samwells van Kunst Centraal en Yoni Strien van het KunstenHuis, die de programma‘s coördineren. Zij hadden contact met de scholen en wanneer er een programma door corona uitviel zochten zij samen met de scholen naar een oplossing om het te verzetten. Dat vergt veel van de flexibiliteit van zowel de scholen als van onze coördinatoren.’

Verbinding
Omdat we in De Bilt met KidS een unieke samenwerking hebben kunnen we verbinden waar nodig. Alle partijen, Kunst Centraal, KunstenHuis, dramadocenten, schooldirecties en bibliotheek, kunnen snel nieuwe oplossingen vinden om alsnog creativiteit in te zetten voor de kinderen. Alle partijen gaan samen met één doel voor ogen, het versterken van de creatieve kracht van elk kind door middel van ons kunstaanbod. Dat is zó fijn en werkt zeer verdiepend’, aldus de werkgroep KidS.

Enkele leden van de werkgroep v.l.n.r. Frankie van Sluijs (theatermaker), Irene Jongbloets (artistiek leider), Silke Nijkrake (coördinator kunsteducatie) en Ella Prins (namens de directeuren van de scholen).