Woensdag 9 oktober kan je een gratis proefrit maken in een elektrische auto.
Woensdag 9 oktober kan je een gratis proefrit maken in een elektrische auto.

Elektrisch autorijden

Algemeen

Maak een gratis testrit

Dat elektrisch rijden aan populariteit wint, merken ze bij de ANWB aan het groeiende aantal vragen. Deze gaan over het recyclen van accu's tot het plaatsen van laadpalen, van de kosten van elektrisch rijden tot de beschikbaarheid van elektrische auto's op de tweedehandsmarkt. De belangstelling groeit, maar men voelt zich duidelijk nog niet 100% zeker om nu al een keuze te maken.

Om mensen te informeren, organiseert de ANWB op woensdag 9 oktober de ANWB Elektrische proefritdag. Tussen 12:00 en 19:00 uur is iedereen welkom met vragen over elektrisch rijden. Daarnaast is het mogelijk om een gratis proefrit te maken in de nieuwste elektrische modellen. Hiervoor aanmelden via anwb.nl/proefrijden.

De kosten
Elektrische auto's zijn in vergelijking tot benzine- en dieselauto's duur in de aanschaf. De daadwerkelijke kosten per maand of per kilometer worden echter niet alleen door de aanschafkosten bepaald. Ook de rentestand, de restwaarde van de auto, de brandstof- en onderhoudskosten, de afschrijving en de wegenbelasting zijn hierop van invloed. Als je een goede kostenvergelijking wilt maken, moeten alle verwachte kosten over 4 of 5 jaar in beeld gebracht worden. Deze zet je vervolgens af tegen het aantal kilometers dat je in die periode verwacht te rijden. Op internet zijn hiervoor handige rekentools te vinden, onder andere op anwb.nl. Je zult verbaasd zijn over de uitkomst.

Betaalbaar
In 2020 worden ruim 50 nieuwe elektrische modellen geïntroduceerd. Naarmate het aanbod groeit, neemt de concurrentie toe en zal steeds scherper op prijs geconcurreerd worden. Aangezien accu's steeds goedkoper worden en de auto's in grotere series worden geproduceerd, lijkt er ook ruimte te komen voor prijsdaling. De verwachtinng is dat  het vanaf volgend jaar mogelijk is om een volledig elektrische auto met een actieradius van 300 km te kopen voor zo'n 30.000 euro, terwijl een dergelijke auto nu nog ruim 35.000 euro kost.

Tweedehands
Bij dealers en outlets van leasebedrijven zijn steeds meer tweedehands elektrische auto's te koop. Het zijn vaak auto's die rond 2015 als leaseauto in gebruik zijn genomen en nu uit de lease komen. Een deel betreft volledig elektrische auto's, zoals de BMWi3, Citroen C1, Misubishi iMiev, Nissan Leaf, Peugeot Ion, Smart ForTwo en Tesla Model S. Afgezien van de Model S hadden deze modellen in nieuwstaat veelal een bereik van zo'n 100 tot 200 km. Toen de eerste volledig elektrische auto's op de markt kwamen, was nog niet bekend hoe snel de accu's achteruit zouden gaan. Volgens sommige verhalen uit die tijd zou de capaciteit na vijf jaar al gehalveerd zijn. Dit blijkt niet juist. Zo zegt Tesla bewijs te hebben dat hun Model S-taxi's  na 200.000km slechts 5% aan capaciteit hebben ingeboet en na 1,6 miljoen km slechts 10%. De meeste andere merken hebben nog geen auto's die zulke afstanden hebben gereden en hebben vaak een andere accu-samenstelling. Maar het lijkt er op dat de meeste EV-accu's moeiteloos 10 jaar of meer mee zullen gaan en hun capaciteit grotendeels behouden.

Voor meer informatie anwb.nl/elektrisch