Fietsspitsuur voordat de schoolbel klinkt.
Fietsspitsuur voordat de schoolbel klinkt.

Brengen en halen

Algemeen

door Henk van de Bunt

In 2017 heeft er een evaluatie plaatsgevonden van de verkeersveiligheid in de schoolomgevingen. Uit het rapport blijkt dat het niet altijd te voorkomen is dat leerlingen van basisscholen met de auto naar school worden gebracht:

De groepen 1 en 2 (onderbouw) worden voornamelijk gebracht met de auto. Deze groepen hebben zelf ook geen of amper besef van de gevaren in het verkeer en zijn daarom kwetsbaar. Een paar groepen hoger (3, 4 en 5) is dit anders. In sommige gevallen kunnen leerlingen uit deze groepen al zelf fietsen en lopen, wel met begeleiding van ouders/verzorgers. De bovenbouw (groep 6, 7 en 8) is zover ontwikkeld dat deze volledig zelfstandig deel moeten kunnen nemen aan het verkeer. Zelfstandig deelnemen aan het verkeer heeft een positief effect op de ontwikkeling van kinderen. Lopend of fietsend naar school heeft ook een positief effect op de gezondheid en het milieu'.

Educatie
Binnen de gemeente De Bilt wordt veel aandacht geschonken aan verkeersveiligheid, zoals in het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP): De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland (VVN) hebben allebei een afdeling binnen de gemeente. De VVN organiseert voor groep 7 van alle basisscholen in de gemeente het theoretische en praktische fietsverkeersexamen en programma's voor toegepaste verkeerseducatie. Verkeerseducatie is een belangrijk middel om een groep uit te nodigen tot een ander gedrag.

Verschillen
Het aantal leerlingen op de basisscholen binnen gemeente De Bilt loopt nogal uiteen. Uit het rapport blijkt dat Scholen met een regiofunctie een paar procent slechter scoren op het aandeel fietsverplaatsingen. Scholen die in wijken zijn gelokaliseerd scoren hoger op het aandeel lopende verplaatsingen dan scholen die aan de rand van de gemeente zijn gelokaliseerd. Verkeersveiligheid in basisschoolomgevingen is altijd een onderwerp van gesprek. Ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen veilig naar school kunnen gaan. Omdat de verkeersveiligheidsbeleving in basisschoolomgevingen zoveel speelt, zie je dat er ook veel veranderingen plaatsvinden. Denk hierbij aan de verandering van vervoerswijze of gedrag van de weggebruikers.

Verkeersonveilige momenten
Tweederde van de scholen geeft aan verkeersonveilige momenten te ervaren in de schoolomgevingen. Haal-/brengverkeer is daarvan de grootste boosdoener. Er blijkt veel aandacht te zijn voor de verkeerseducatie van de leerlingen zelf. Het grootste probleem ligt bij de ouders. Door het (te) hard rijden en het parkeren ontstaat een onveilige situatie voor fietsers. Voor andere ouders reden om ook hun kind met de auto te gaan wegbrengen. Het blijkt moeilijk voor scholen om dit gedrag van de ouders te bespreken en te veranderen. Daarom hebben bijna alle scholen de wens dat er bij de gemeente aandacht is voor handhaving rondom de scholen bij aanvang én na afloop van de lessen.

Veel ouders brengen hun kind met de auto naar school.