Logo vierklank.nl
Burgemeester Sjoerd Potters staat ook gewoon in de wachtrij staan
Burgemeester Sjoerd Potters staat ook gewoon in de wachtrij staan (Foto: Betty van Wijhe)
Algemeen

Chapeau-penning voor Henk Hillen

Burgemeester Sjoerd Potters reikte 30 juni onder overweldigende belangstelling een chapeau-penning uit aan Henk Hillen, eigenaar van de gemak-shop op de Planetenbaan in Bilthoven. Na bijna 60 jaar sloot Gemaksshop Henk Hillen in Bilthoven dit weekeinde zijn deuren. De penning was (meerdere keren) aangevraagd door o.a. een groepje trouwe klanten die Henk door de jaren heen op handen gedragen hebben.

door Henk van de Bunt

Iedereen die maar even kon was erbij in de overvolle winkel deze laatste dag. De sluiting van de winkel en het afscheid van de familie Hillen grijpt diep in op vooral het sociale leven van dit eerste overdekte winkelcentrum in de provincie. De shop in winkelcentrum Planetenbaan in Bilthoven is in 1959 gestart met alleen rookartikelen. Later kwam er een postagentschap bij. Enige jaren erna kocht de familie Hillen het naastgelegen winkelpand om ook speelgoed en kantoorartikelen te verkopen. In 1973 nam Henk junior de zaak over. In 1980 werd de zaak voor het eerst verbouwd onder leiding van Henk en Ria. In de jaren '90 volgden er nog een tweetal verbouwingen, waarbij de winkel werd vergroot en gemoderniseerd. Op zaterdag 30 juni - de laatste dag - stond er een barista voor een kop koffie, thee of limonade. Daarna werd dit Bilthovense instituut gesloten. Het OV oplaadpunt blijft bereikbaar.

Verbinder
Burgemeester Sjoerd Potters: 'Dit is al sinds 1959 een familiebedrijf, dat in dit kleine winkelcentrum een belangrijke functie vervult. Naast het ruime assortiment biedt de heer Hillen altijd een luisterend oor. Hij heeft altijd belangstelling voor het welzijn van zijn klanten. Hij praat mensen moed in, hij toont belangstelling, hij steekt mensen een hart onder de riem, kortom door hem voel je je niet alleen een gewaardeerde klant, maar tel je ook weer mee als mens. Zijn winkel is een echte ontmoetingsplaats geworden en veel ouderen zijn er verdrietig over dat zijn winkel na al die jaren gaat sluiten'. Potters besloot: 'Henk Hillen is een echte verbinder en wordt door zijn klanten op handen gedragen; hij is het gezicht van het winkelcentrum'.

Klantenkring
Dat is ook de mening van de massaal toegestroomde klantenkring dat veelal een cadeautje meebrengt en menig traantje laat. WVT-voorman Hugo van Dis vertelt: 'Altijd belangstellend en in voor een gesprek, ongeacht de groeiende rij wachtenden. En als iemand zich kritisch daarover uitliet de opmerking: 'Je hebt toch wel brood meegenomen'. Wij kennen de zaak al uit de zeventiger jaren en hebben zijn ouders meegemaakt en al de uitbreidingen van de winkel. En dus ook de teloorgang nu er weer een karakteristieke winkel verdwijnt. Typerend voor de familie Hillen en vooral voor Henk: geen nee kunnen verkopen. Liever zeggen dat het er de volgende dag is, ook al moest hij dan in de avond heel creatief zijn of zelfs een lange reis maken om het elders op te halen. Een klant is iemand die terugkomt, anderen zijn voorbijgangers. Zijn taalgebruik was ook opvallend voorkomend, altijd bedanken. Alsjeblieft, dank je wel'.

Sociaal
Oud-gemeenteraadslid Kees Lelivelt: 'Op zoek naar een cadeautje voor jong of oud? Bij Henk kon je slagen. Altijd was er de belangstelling voor elke bezoeker en een praatje. Dat er meestal een wachtrij stond wist je van te voren. Dat was juist de charme van deze buurtwinkel. Hillen Gemakshop was daarom veel meer dan alleen een winkel. Ik zal de winkel missen en wens Henk, Ria, Anne Marie en Evert Jan veel goeds voor de toekomst'. Gemeenteraadslid Henk Zandvliet was er ook: 'Het afscheid van Henk en Ria betekent het einde van een tijdperk: veel mensen, vooral ouderen, zijn over dit afscheid erg verdrietig, want zij komen er al heel lang en Henk is echt wat je zou kunnen noemen een icoon en de winkel een soort ontmoetingscentrum voor een praatje en de laatste nieuwtjes. Het is te hopen dat dat weer terugkomt, maar Henk en Ria zal ik enorm missen'. Ook de mening van Frans Poot bevestigt dit: 'Als ik in de winkel kwam stond er altijd een rij wachtenden. Henk, maar ook zijn vrouw en kinderen, namen alle tijd voor een gesprekje. Er was echte belangstelling in het wel en wee van de klant. Niemand klaagde dat het zo lang duurde. De gesprekken die hij met zijn klanten voerde waren voor hen vaak een steun in de rug. Het was een vorm van belangstelling, die echt uit het hart kwam. Het was een winkel met een sociale functie in de buurt'.

Er zijn
Aad van der Meer verwoordde het weer anders: 'Een klantvriendelijker winkelier is er nauwelijks te vinden. Henk Hillen is een icoon, de hele staf daar trouwens was super. Je wordt geholpen, je krijgt je spullen maar ook altijd een warm woord van begrip of belangstelling. Altijd een stapje meer doen voor je klanten was de dagelijkse praktijk. Humor was hen niet vreemd maar vooral het 'er zijn' voor de klanten in allerlei vormen. Daarom voor hem, maar eigenlijk voor hen allemaal, de Chapeau-penning; dik verdiend'. Ook Marcel Jansen van de Historische Kring De Bilt kwam er al altijd graag: 'Bij Henk moest je de tijd hebben, want hij had met een ieder een praatje. Hij deed alles ontspannen; op z'n gemak. Niet traag, maar ruim aandacht voor zijn klanten. Omdat hij daar veel aandacht aan schonk wist hij ook veel van z'n klanten. Dat schiep een geweldige band'.

Meer berichten