Vergeleken met 2015 is het aandeel inwoners dat zich veilig voelt in de eigen buurt nauwelijks veranderd
Vergeleken met 2015 is het aandeel inwoners dat zich veilig voelt in de eigen buurt nauwelijks veranderd

Resultaten GemeenteBeleidsMonitor De Bilt

Algemeen Algemeen

door Henk van de Bunt

De Gemeente BeleidsMonitor wordt elke twee jaar uitgevoerd in de gemeente De Bilt. Voor de monitor wordt een steekproef van de inwoners van de kernen van de gemeente benaderd. Aan hen worden vragen voorgelegd over actuele beleidsonderwerpen zoals het woonklimaat, de leefbaarheid en veiligheid, de sociale samenhang in de buurt, sociale kracht en de gemeentelijke dienstverlening.

Donderdagavond 22 februari werden de resultaten van deze tweejaarlijkse enquête gepresenteerd. Doel van de GBM is betrouwbare uitspraken te doen op kernniveau: de steekproef is verdeeld over de zes kernen van gemeente De Bilt: Bilthoven, (kern) De Bilt, Groenekan, Hollandsche Rading, Maartensdijk en Westbroek. In totaal zijn 2.550 inwoners aangeschreven. Daarvan hebben er 908 de enquête ingevuld, een respons van 36%. Dit wijkt nauwelijks af van de respons in 2015 (38%). De respons is goed verdeeld over de kernen. Het databestand is gewogen naar kern, leeftijdsgroep en geslacht om recht te doen aan de werkelijke verhoudingen. De meeste enquêtes zijn online ingevuld (76%), 20% is telefonisch afgenomen en 4% op papier. Voor het onderzoek naar de gemeentelijke dienstverlening zijn apart enquêtes gehouden onder mensen die bij de balie, telefonisch of digitaal contact hebben gehad met de gemeente.

Ruimte, Buurt en voorzieningen
De meeste inwoners zijn positief over de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte. In 2017 is men iets minder positief dan in 2015, al is de daling niet groot. Men is het meest positief over de hoeveelheid groen in de buurt en het minst positief over de begaanbaarheid van straten, paden en stoepen. In 2017 kennen alleen Groenekan en Hollandsche Rading een positief saldo over de ontwikkeling van de buurt. Verder is opvallend dat inwoners van Groenekan in 2015 het minst positief waren, maar in 2017 het meest. Opvallend is dat vooral Groenekan op bijna alle voorzieningen positiever scoort dan gemiddeld. Westbroek daarentegen scoort op bijna alle voorzieningen negatiever dan gemiddeld.

Overlast en veiligheid(-gevoel)
Volgens inwoners komen hondenpoep en rommel op straat het meeste voor in de gemeente De Bilt. Dit is nauwelijks veranderd vergeleken met 2015. Bewoners geven tevens aan dat verkeeroverlast vaak voor komt (parkeeroverlast, geluidsoverlast door verkeer en agressief verkeersgedrag). Hondenpoep is volgens inwoners ook het belangrijkste probleem om met voorrang aan te pakken.

Vergeleken met 2015 is het aandeel inwoners dat zich veilig voelt in de eigen buurt nauwelijks veranderd. De meeste inwoners voelen zich altijd of meestal veilig. De veiligheidsbeleving voor gemeente De Bilt is iets hoger dan de provincie Utrecht en het landelijk gemiddelde. Voor de kernen de Bilt, Westbroek en Bilthoven is het aandeel inwoners dat zich vaak of soms onveilig voelt iets gestegen ten opzichte van 2015. Voor inwoners van Groenekan en Maartensdijk is het juist iets afgenomen. Inwoners van Groenekan en Westbroek zijn iets positiever dan gemiddeld over de sociale aspecten in de buurt, inwoners van De Bilt en Bilthoven juist iets minder.

Leefbaarheid
Leefbaarheid heeft betrekking op de kwaliteit van buurten, wijken of kernen in termen van fijn leven in de wijk en prettige wonen in de buurt. Het gaat vooral om de leef- en woonomgeving van mensen, inclusief de voorzieningen in de buurt. Aspecten van leefbaarheid zijn: aanwezigheid van voorzieningen, onderhoud van de openbare ruimte en beleving van de woonomgeving. Gemiddeld scoort de gemeente De Bilt een 7,0 voor leefbaarheid. De score voor leefbaarheid is lager dan gemiddeld in Hollandsche Rading (6,4), Westbroek (6,6) en Groenekan (6,8). Dit komt vooral door de relatief lage tevredenheid over de voorzieningen in deze kernen. In Westbroek is men ook minder tevreden over de staat van de openbare ruimte.

Bestuur gemeente
Gemiddeld beoordelen inwoners de manier waarop de gemeente De Bilt bestuurd wordt met een 6,6. Dit verschilt nauwelijks met 2015. Inwoners zijn het meest positief over de mate waarin de gemeente een beroep doet op buurtbewoners om zelf een bijdrage te leveren aan leefbaarheid en veiligheid (50% (helemaal) eens). Dit is lager dan in 2015. Inwoners zijn het minst positief over dat de gemeente doet wat zij zegt (16% (helemaal) eens). Ruim driekwart van de inwoners wil niet (actief) betrokken worden bij beslissingen van de gemeente (76%). Dit is hoger dan in 2015 (36%) en in 2013 (57%). Dit geldt minder vaak voor hoger opgeleiden (56%) en inwoners ouder dan 45 jaar (70%). Het aandeel inwoners dat betrokken wil worden, geeft de voorkeur aan meedenken (10%) en geraadpleegd worden (10%). In 2015 wilde bijna twee derde van de inwoners betrokken worden bij beslissingen van de gemeente (64%), in 2017 is dat nog maar één kwart (25%).

Dienstverlening
Drie kwart van de inwoners heeft het afgelopen jaar contact gehad met de gemeente en het meest via de balie in het gemeentehuis (45%). Men was het meest positief over het eindresultaat, zij kregen wat ze wilde, en het minst positief over de taal die de gemeente gebruikte. Vergeleken met 2015 is er nauwelijks iets veranderd. Gemiddeld beoordelen inwoners de dienstverlening van de gemeente met een 7,0. De wijze waarop de gemeente inwoners informeert wordt beoordeeld met een 6,8, net als in 2015, en over de website van de gemeente is men iets positiever (7,1). De website, email of schriftelijk en informatiepagina's in de lokale media worden nog steeds het meest gebruikt. Sociale media wordt minder gebruikt voor communicatie. In 2017 is men iets minder positief over het baliebezoek met de gemeente dan in 2015. Over de vriendelijkheid, het inlevingsvermogen en de deskundigheid van de medewerker en het eindresultaat is men minder tevreden dan in 2015. In 2017 is men iets minder positief over het telefonisch contact met de gemeente dan in 2015. Qua openingstijden om te bellen is er sprake van een kleine verbetering ten opzichte van 2015.

Samenvatting
Uit deze burgerpeiling en dit klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat inwoners minder positief zijn over de manier waarop de gemeente haar inwoners betrekt bij beslissingen en haar beleid. De gemeentelijke dienstverlening is positief, met name de balie-bezoekers beoordelingen deze hoog. Weliswaar iets minder positief dan in 2015.

Net als in 2015 zijn inwoners nog steeds het meest positief over de duidelijkheid van de regels van de gemeente en het minst positief over dat burgers voldoende invloed hebben op wat de gemeente doet. De resultaten zijn in te zien op www.debilt.nl.

Burgemeester Sjoerd Potters opende de presentatie van de resultaten van de enquête aan politieke partijen en groeperingen.