???????Ekaterina Litvintseva.
???????Ekaterina Litvintseva.

Technische pianoperfectie uit Siberië

Algemeen Muziek

'Muziek is de zuster van de poëzie en de dochter van de smart,' vond Sergei Rachmaninov, en geen betere muziek om dit te illustreren dan diens Morceaux de Salon op. 10 die de Russische pianiste Ekaterina Litvintseva afgelopen zondagmiddag ten gehore bracht.

Litvintseva, geboren aan de toendra's van Oost-Siberië, studeerde niet alleen piano aan het 6000 km verderop gelegen Moskou, maar vervolgens toog zij nogmaals 2.500 km westwaarts, om uiteindelijk met onderscheiding af te studeren aan de Musikhochschule Würzburg. Vandaar is het nog maar een kleine reis naar het Lichtruim in Bilthoven, waar het goed opgekomen publiek de pianiste in ademloze bewondering beluisterde, zo stil, dat we haar stilletjes konden horen meeneuriën, waardoor onwillekeurig de gedachten even afdwaalden naar haar grote voorganger, de sympathieke pianoreus Glenn Gould.

Hoewel Litvintseva in de voor de pauze gespeelde werken van Bach en Mozart qua opbouw en dynamische contrasten nog wel wat van de grote meester kan leren, beschikt ze net als Gould over een fabelachtige pianotechniek, waarmee ze Bilthoven vereerde met een prachtig pianorecital op topniveau.      
(Peter Schlamilch)