Een delegatie van de werkgroep op bezoek bij wethouder Ebbe Rost van Tonningen met van links naar rechts: Rudie van Oostrum, Frans Bakker, Marco Gomes en wethouder Ebbe Rost van Tonningen.
Een delegatie van de werkgroep op bezoek bij wethouder Ebbe Rost van Tonningen met van links naar rechts: Rudie van Oostrum, Frans Bakker, Marco Gomes en wethouder Ebbe Rost van Tonningen.

Advies Werkgroep Verkeersveiligheid Westbroek

Algemeen Algemeen

door Walter Eijndhoven

Vrijdag 27 oktober ontving wethouder Ebbe Rost van Tonningen het advies van de Werkgroep Verkeersveiligheid Westbroek. Het document betreft een advies over de aanpak van de verkeersonveilige situatie in Westbroek. De uitkomsten van het onderzoek zijn op 14 september jongstleden voorgelegd aan de inwoners van Westbroek. Nu is het aan het college van B&W hierover een besluit te nemen.

In Westbroek komt veel sluipverkeer voor, wordt er vaak te hard gereden en rijdt groot verkeer op smalle wegen. De weginrichting bestaat uit historische dijkwegen, die niet zijn bestemd voor de verkeerssituatie in de 21e eeuw. De combinatie van deze factoren maakt dat er sprake is van een onveilige verkeerssituatie in het dorp. De inwoners van Westbroek willen van deze onveilige verkeerssituatie af en besloten een werkgroep in het leven te roepen.

Dorpsbreed
Maandag 29 mei 2017 hield gemeente De Bilt een dorpsbrede bijeenkomst in het kader van gebiedsgericht werken. Daarbij nodigde gemeente De Bilt de inwoners van Westbroek uit om mee te denken aan structurele oplossingen voor een verkeersveiliger Westbroek. Naar aanleiding van deze bijeenkomst is een werkgroep in het leven geroepen, bestaande uit inwoners en ondernemers uit Westbroek en ambtenaren van de gemeente.

Conceptadvies
Tijdens diverse overleggen zijn de volgende stappen gezet: het concretiseren van problemen en verkennen van oplossingsrichtingen en het concretiseren en scoren van oplossingsrichtingen via een afwegingsmatrix. Naar aanleiding van deze resultaten is een conceptadvies opgesteld en werd een inloopbijeenkomst voor het dorp voorbereid. Tijdens deze inloopbijeenkomst werden iedereen uit Westbroek betrokken bij het advies dat uiteindelijk werd aangeboden aan wethouder Ebbe Rost van Tonningen. De werkgroep vond drie problemen ten aanzien van de verkeersveiligheid in het dorp, te weten: hoge verkeersintensiteit (sluipverkeer) bij verkeersopstopping op de A27, hard rijgedrag van automobilisten (zeker in relatie tot andere weggebruikers op smalle wegen, en groot (lees:lang) verkeer, dat door geringe manoeuvreerruimte de openbare ruimte en particuliere eigendommen beschadigt. Deze problemen doen zich vooral voor op het tracé: Achterweteringseweg, Korssesteeg en Dr. Welfferweg. Ook op de Kerkdijk is sprake van onveilig rijgedrag. De werkgroep wil zich dan ook focussen op deze wegtracés.

Sluipverkeer
Uit kentekenonderzoek blijkt dat Westbroek kampt met een hoog percentage sluipverkeer, met name in de spits. De werkgroep wil dan ook dat alle sluipverkeer wordt teruggedrongen, bijvoorbeeld door een camerasysteem op kentekenregistratie, maximale inrichting Korssesteeg, inrichting Korssesteeg met bloembakken en brede fietsstroken op de Korssesteeg. Verder kiest de werkgroep voor een rondweg. De inwoners van Westbroek vragen nadrukkelijk aandacht voor het terugdringen van de snelheid.

Advies
Absolute prioriteit dient gegeven te worden aan een camarasysteem op kentekenregistratie, om de gesloten-verklaring te handhaven en het sluipverkeer in de ochtend- en avondspits weg te nemen. Van belang is dat het voor inwoners en ondernemers uit Westbroek eenvoudig is een ontheffing aan te vragen of zelfs een ontheffing aanvragen niet noodzakelijk is (trajectcontrole). Een afvaardiging van de werkgroep denkt graag mee over de verdere invulling en uitwerking van het systeem.

Voor het verbeteren van de veiligheid en het terugbrengen van de overlast in het dorp zijn twee onderwerpen van belang. Als eerste punt wil de werkgroep groot (lang) verkeer beperken, zodat de veiligheid wordt vergroot. Over een gezamenlijke oplossing is de werkgroep nog zoekende. Wel stelt de werkgroep de volgende maatregelen voor: mogelijkheden onderzoeken of ondernemers goederen met kleinere vrachtwagens kunnen aanleveren (hierover wordt nog gesproken met de ondernemers), aanpassen van de brug Kerkdijk en Dr. Welfferweg en een formele procedure om te komen tot een lengtebeperking op het tracé Achterweteringseweg, Korssesteeg en Dr. Welfferweg, waarin de belangen van ondernemers en inwoners worden meegenomen.

Tweede
Een tweede punt betreft het terugdringen van de rijsnelheid, vooral op het traject Achterweteringseweg-Kerkdijk. Hierbij denkt de werkgroep aan een combinatie van het formeel verlagen van de maximum snelheid, het aanspreken van dorpsbewoners op gedrag en zo mogelijk en noodzakelijk het treffen van fysieke maatregelen (fietsstraat, obstakels,....). Op korte termijn kunnen al diverse maatregelen reeds worden gerealiseerd: het plaatsen van ledverlichting op de Kerkdijk, Dr. Welfferweg, Korssesteeg en Achterweteringseweg (mogelijk versnellen geplande verrvanging huidige verlichting) en het snoeien van struikgewas langs de Korssesteeg en aanbrengen van bollende middengeleider in de bochten van de Korssesteeg.

Vervolgtraject
Een afvaardiging van de werkgroep denkt graag mee over nadere invulling en uitwerking van de maatregelen. De werkgroep adviseert tevens om de verkeersveiligheid te blijven monitoren en de genomen verkeersmaatregelen gezamenlijk (werkgroep en gemeente) periodiek te blijven evalueren en zo nodig bij te sturen.