De kruising Jan Steenlaan – Rembrandlaan vergt oplettendheid van fietsers en automobilisten.
De kruising Jan Steenlaan – Rembrandlaan vergt oplettendheid van fietsers en automobilisten.

Verkeerstellingen voor fietsveiligheid op Jan Steenlaan

Algemeen Algemeen

door Henk van de Bunt

Een jaar geleden vroeg de Biltse gemeenteraad het College van Burgemeester en Wethouders om de mogelijkheden tot een structurele oplossing voor veilig fietsen op de Jan Steenlaan in Bilthoven nader te onderzoeken Daarbij werd onder meer de meting van de verkeersintensiteit voor en na openstelling van de ondertunneling van de Leijenseweg betrokken.

In de periode van 18 september tot 2 oktober zijn er nu op 21 locaties verkeerstellingen gehouden. Deze locaties komen overeen met die van juni 2015, zodat de relatie tussen de verkeerssituatie volgens het verkeerscirculatieplan tijdens de tunnelbouw en de situatie na ingebruikname van de tunnel helder is.

Werkgroep
De Jan Steenlaan is een belangrijke schakel in het fietsnetwerk in de gemeente. De weg is een belangrijke toegangsweg voor de wijk De Leijen, de bedrijven aan de Rembrandtlaan en scholen en sportclubs. Dagelijks wringen zich duizenden auto's en fietsers langs elkaar in het nauwe deel tussen de Rembrandtlaan en de Jan van Eycklaan. Met name in de spitsuren levert dit levensgevaarlijke situaties op. Indien er niet veel fietsverkeer is, wordt er vaak te hard gereden. Er is een initiatief om een werkgroep te vormen, bestaande uit vertegenwoordigers van bewonersvereniging Bilthoven-Noord, Wijkraad De Leijen, Jan Steenlaan, Rembrandtlaan, Jan van Eijcklaan, Scholen, Sportvereniging, de gemeente en een onafhankelijke voorzitter in de persoon van Willem van de Wijngaart. De afgelopen maanden is het plan van aanpak uitgewerkt en de samenstelling van de werkgroep bepaald. In augustus 2017 kwam de werkgroep voor het eerst bij elkaar.

Nieuwe aanpak
De werkgroep streeft naar een advies dat voldoet aan de vijf criteria voor een goed fietsnetwerk -samenhang, directheid, aantrekkelijkheid, veiligheid en comfort -. En voor de lange termijn (ca. 2030): een goede ontsluiting van de wijk De Leijen voor alle soorten verkeer. Met ambtelijke ondersteuning werkt de werkgroep aan een startnotitie voor besluitvorming in de gemeenteraad. Wethouder voor o.a. verkeer Ebbe Rost van Tonningen gelooft in de denk- en doekracht van burgers en geeft de werkgroep een ruim mandaat: 'Er zit zoveel kennis en kunde in onze lokale samenleving die de gemeente kan gebruiken om tot betere besluiten te komen. Wij ondersteunen dit proces van harte.' Voorzitter Willem van den Wijngaart is overtuigd van de nieuwe werkwijze: 'De brede samenstelling van de werkgroep, met ondersteuning van de gemeente, maakt het mogelijk om alle belangen zo goed mogelijk af te wegen om tot een gedragen oplossing vanuit de wijk zelf te komen'. Rost van Tonningen: 'Ook in Westbroek blijkt deze nieuwe aanpak succesvol'.

Veilig fietsen
De gemeente brengt nu de resultaten van de (fiets-)tellingen in een model, om samen met de werkgroep 'Veilig fietsen Jan Steenlaan' te komen tot een veilige fietsroute in combinatie met een optimale verkeerscirculatie. Intussen ontving de gemeente enkele vragen en klachten over het nut en de noodzaak van het nog langer in stand houden van het éénrichtingverkeer op de Jan van Eycklaan. Geheel in lijn met de wensen van de gemeenteraad heeft ook de werkgroep 'Veilig fietsen Jan Steenlaan' de wens te kennen gegeven om tot de nadere besluitvorming over een structurele oplossing voor het fietsverkeer op de Jan Steenlaan geen wijzigingen door te voeren.

Auto’s en fietsers wringen zich langs elkaar heen in het nauwe deel tussen de Rembrandtlaan en de Jan van Eycklaan.