De winkel wordt vergroot en het assortiment wordt sterk uitgebreid; alles dagvers.
De winkel wordt vergroot en het assortiment wordt sterk uitgebreid; alles dagvers.

Landwaart richt zich op passie, puur en beleving

Algemeen Algemeen

door Henk van de Bunt

Passie, puur en beleving zijn volgens onderzoek de kenmerken van de speciaalzaak in 2025. Landwaart Maartensdijk gaat veranderen en wil daarop inspelen: de winkel wordt vergroot en nog meer aangepast aan de eisen van deze tijd; het assortiment wordt uitgebreid en de focus blijft gericht op dagvers.  

In de huidige winkel van Landwaart in Maartensdijk, draait alles om de producten. Je proeft als het ware de 'versbeleving'. Landwaart bouwde zijn 'groentewinkeltje' uit tot maaltijdenwinkel voor (bijna) alle eetmomenten. Zijn bestverkochte product is zijn Appelwaartje. Zijn geheim? Alles wordt vers bereid, meerdere keren per dag.

Kampioen
Uit dat eerdere onderzoek blijkt, dat de echte speciaalzaak toekomst heeft. Wim Landwaart: 'De speciaalzaak moet de product- en kwaliteitskampioen van de hele regio zijn en meer dan de helft van het assortiment moet bestaan uit producten die de supermarkt niet heeft. De speciaalzaak moet zelf voldoende potentiële klanten in het vizier hebben en moet voor hen goed vindbaar en bereikbaar zijn. De ondernemer moet in alles op een bijna extreme manier de klant (gast) centraal stellen.'

Consumenten
Landwaart Culinair wil ook inspelen op het veranderende consumentengedrag: 'Men gaat tegenwoordig voor de directe consumptie; de consument wil (soms) ook ter plekke kunnen consumeren. Er is een toenemende vraag naar lokaal, van het seizoen, ambachtelijk geproduceerd, vrij-vanproducten (geen E-nummers, suiker, lactose, gluten) en een toenemende  vraag naar vergeten groenten, oude bereidings- en conserveertechnieken'. Landwaart vervolgt: 'De supermarkt moet het hebben van volume, de speciaalzaak van kennis en in de toekomst van nóg meer kennis. Was het vroeger de oudere consument; tegenwoordig weten steeds meer jonge mensen de speciaalzaak te vinden, met name ook vanwege het (sociale en) persoonlijke contact evenals het 'lekkere' aanbod bij de Speciaalzaak. Boodschappen doen is veelal een 'uitje'. Daarnaast zal het aantal senioren de komende jaren blijven groeien. Ook hier liggen volop kansen voor de speciaalzaak, waarbij geldt dat ook de andere leeftijdsgroepen niet uit het oog mogen worden verloren'.

Nieuw
In de straks totaal vernieuwde winkel zullen een paar dingen extra opvallen; men kan direct (oog-)contact hebben met de keuken of patisserie, waardoor de betrokkenheid met het product wordt vergroot. Ook is er ruimte voor een bescheiden coffee corner, waardoor het 'winkelen' inderdaad meer een 'uitje' kan gaan worden. Nieuw is ook het thee-assortiment, waarbij de nadruk zal komen te liggen op theesoorten, die elders niet worden aangeboden.

Er zullen een gescheiden in- en uitgang komen, waardoor de doorstroming beter kan zijn.

Donderdag 3 augustus zal de laatste dag zijn, dat de huidige winkel is geopend; uiteraard gekoppeld aan een grote uitverkoopactie. De feestelijke (her-)opening staat gepland op donderdag 31 augustus en ook nu zal een aantal reclameacties niet ontbreken. De winkel is dus gesloten van 4 augustus tot en met 30 augustus.