Met anderen heeft Sander Thönissen bij de gemeente al diverse malen aangegeven dat deze verkeersdrukte, direct voor onze voordeur, niet langer kan (foto januari 2017).
Met anderen heeft Sander Thönissen bij de gemeente al diverse malen aangegeven dat deze verkeersdrukte, direct voor onze voordeur, niet langer kan (foto januari 2017).

College moet nu doorpakken tijdens aanpassing kruising

Algemeen Algemeen

door Walter Eijndhoven

Bewoners langs de route Dorpsstraat- Burgemeester de Witstraat- Blauwkapelseweg in De Bilt hebben dagelijks te maken met sluipverkeer dat de files op de A27/ A28 probeert te ontwijken. Het gevolg is een dagelijks verkeersinfarct, waar direct omwonenden zich in steeds ernstiger mate aan storen. De maat is nu vol voor hen.

In navolging van een eerder besluit in 2014 werd donderdagavond 20 april de motie 'Vaststelling verkeerssituatie met éénrichtingsverkeer in De Bilt' unaniem aangenomen. Alle partijen waren het er nu wel over eens dat er iets moet gebeuren aan die al jaren durende verkeersoverlast voor omwonenden van deze drie straten in De Bilt. Eén van die omwonenden is Sander Thönissen. 'Samen met een bewonersgroep heb ik bij de gemeente al diverse malen aangegeven dat deze verkeersdrukte, direct voor onze voordeur, niet langer kan. Reeds tijdens een telling in 2012 constateerden wij dat 12.000 auto's bij ons langsrijden, elke dag weer. Tijdens de voorlaatste telling, in 2006, kwam zelfs 40% niet eens uit onze wijk, maar ja, dat is alweer heel wat jaren geleden'. Helaas worden verkeersdeelnemers ook steeds agressiever in het verkeer. Automobilisten proberen nog even snel door de verkeerssluis op de Blauwkapelseweg te glippen, met vaak irritatie als gevolg. Voor fietsers is het vooral op de Dorpsstraat een drama.

Muurvast
'Als bewoner van de Blauwkapelseweg ondervind ik dagelijks de gevolgen van het sluipverkeer. Vrijwel iedere dag staat het verkeer in de avondspits muurvast en moeten mijn kinderen over de stoep fietsen om naar school te kunnen. De Blauwkapelseweg oversteken is door alle drukte niet te doen', vertelt Thönissen. Omdat de kruising Soestdijkseweg/ Dorpsstraat de ingang en de uitgang is van de sluiproute, zijn ook omwonenden van de Blauwkapelseweg belanghebbenden in deze aanpassing van de kruising Soestdijkseweg/ Dorpsstraat. Thönissen vervolgt: 'Graag wil ik nog een absurd voorbeeld geven van de situatie. Als de kruising zonder de 3A-variant van het Verkeerscirculatieplan (VCP) wordt aangepast, heeft de HOV bus een theoretische tijdwinst van 11 seconden. De voor Biltse inwoners, maar ook voor forenzen belangrijke bus 77 staat in de avondspits 5 tot 10 minuten muurvast, op een paar honderd meter Blauwkapelseweg'. De omwonenden stellen dan ook voor om met een minimale ingreep één rijstrook te veranderen in een busbaan, zodat bus 77 fluitend door de Blauwkapelseweg kan rijden.

Daadkracht
Naar de mening van de omwonenden is de gemeente het verplicht aan haar inwoners, aan de betalende provincie en aan al die toekomstige forenzen op de Life Science As, om nu eindelijk de 3A variant zonder verdere vertragingen in te voeren. De raad heeft donderdagavond gesproken en de omwonenden eisen nu daadkracht van het college. Thönissen: 'Wij hopen inderdaad dat wethouders Mieras en Rost van Tonningen binnen twee weken laten zien dat zij daadwerkelijk iets aan deze situatie willen doen. De eerste stap is het verlengen van de Prof. dr. Asserweg. De provincie heef1,2 miljoen euro klaarliggen ter financiering van dit project. Per 1 januari 2018 vervalt deze financiering en zal gemeente De Bilt alles zelf moeten ophoesten, lees de belastingbetaler. Dit moet je toch niet willen?'