Meester Rob Bleijs van groep 5 was evenals de leerlingen meteen enthousiast.
Meester Rob Bleijs van groep 5 was evenals de leerlingen meteen enthousiast.

Wereldwijs heel wijs met Snappet tablets

Algemeen Algemeen

Basisschool Wereldwijs heeft als eerste school binnen Stichting Delta de Snappet tablets in gebruik genomen. Snappet is het grootste adaptieve onderwijsplatform in Nederland. Het verbindt dagelijks meer dan 1.200 scholen, 80.000 leerlingen en 8.100 leerkrachten. 'Dat is bijna een kwart van alle scholen in Nederland', vertelt Annemarie Hoornsman, directeur van Wereldwijs. 'Ze noemen het ook wel eens een stille revolutie.'

door Guus Geebel

Na de zomervakantie begonnen zo'n 150 leerlingen van groep 4 tot en met 8 op de school met een pilot. Zowel leerkrachten als leerlingen waren meteen enthousiast. Op de Open Dag van Het Lichtruim waren veel leerlingen speciaal gekomen om hun ouders of opa's en oma's deze manier van lesgeven te laten zien. Snappet wil de kwaliteit van het basisonderwijs verbeteren door een tablet met benodigd lesmateriaal beschikbaar te stellen. De tablet dient als interactieve vervanging voor de huidige boeken en sluit aan op de meest gebruikte lesmethoden. De Delta scholen zijn zeer geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs. Wereldwijs wordt daarom in de gelegenheid gesteld om met dit systeem te starten. 

Hoe werkt het
De juf of meester geeft de gewone lesinstructie met behulp van het digibord. De opgaven doet de leerling echter via de tablet en niet meer in een schrift. De leerling ziet op de tablet of de opgave goed gemaakt is. Bij een fout kan de leerling de oplossing meteen verbeteren. 'Het mooie van dit systeem is dat je de lesmethode in stand houdt. Het is een aanvulling en niet in plaats van. We hebben nog steeds de methodes die we al hadden', aldus Annemarie Hoornsman. 'Een staartdeling maakt een kind in zijn schrift. Het antwoord tikt de leerling dan in op de tablet. De tablet zegt meteen dat je het goed gedaan hebt, of dat je het nog een keer moet proberen. Dat is het verslavende element wat kinderen ook bij gamen ervaren. Je doet iets en krijgt meteen een beloning of hulp en uitleg aangereikt. Je kunt ook aangeven dat je niet snapt waarom je iets fout hebt en dan krijg je een tip. Het grote voordeel is een directe feedback. Je hoeft dus niet meer wachten tot de antwoorden zijn nagekeken.'

Schrijven
 'Het wil niet zeggen dat de kinderen niet meer aan schrijfvaardigheid doen', vertelt Annemarie Hoornsman. 'Er wordt ook nog heel veel in schriftjes gedaan. Schrijven is nog steeds een vaardigheid waaraan kinderen moeten blijven werken.  Je oefent een heleboel dingen met de tablet, maar je maakt nog steeds de staartdeling, een mooi gedicht of een opstel met de pen in een schrift. We oefenen ook veel met mooi schrijven. Het is ontegenzeggelijk waar dat vergeleken met tien jaar geleden veel minder wordt geschreven, maar dat is een algemeen verschijnsel. Het voordeel van de tablet is dat wanneer een kind bijvoorbeeld vastloopt in een staartdeling, er op de computer tips worden gegeven. Je weet meteen of een antwoord goed is en dat werkt heel stimulerend. Als je een poosje met de tablet gewerkt hebt dan weet de tablet of je het moeilijk vindt of juist heel makkelijk. Dan wordt het niveau aangepast. Dus je haalt de frustratie weg bij kinderen waar het te gemakkelijk voor is en het dus saai wordt.  Bij  kinderen die gefrustreerd raken omdat het net iets te moeilijk is maakt de computer de stapjes wat kleiner. De leerkracht ziet op een moederbord wat iedereen aan het doen is. Als een kind duidelijk moeite heeft kan het direct worden geholpen. Het is echt op maat.'

Enthousiast
'Wat ik het fijne vindt van tablets is dat je kinderen kunt laten zien dat ze vooruitgaan als ze oefenen. Het doet er niet toe in welk tempo je dat doet. Dat geeft kinderen zelfvertrouwen. Als de tablet constateert dat je heel goed geoefend hebt krijg je een beloningsster. Sommige kinderen moeten voor een 6 harder werken dan anderen voor een 9. De computer constateert dat en dat vind ik nou leuk. Kinderen worden op maat bediend en dat is heel motiverend. Ze worden er gretig van om te leren.' Annemarie Hoornsman zegt dat het voordeel ook in kleine dingen zit. 'Als je vroeger van het vak rekenen naar spellen ging dan moest iedereen eerst het rekenboek opbergen, de rekenschriftjes werden opgehaald, het spelboek moest erbij gepakt worden, een bepaalde bladzijde moest worden opzocht en pas dan kon er begonnen worden. Met de tablet zet je gewoon rekenen uit en spellen aan. Dat levert een flinke tijdwinst op en rust in de klas. Kinderen  vinden het allemaal geweldig.'