Omwonenden aan de Hessenweg en het Comité HartvoordeBilt.
Omwonenden aan de Hessenweg en het Comité HartvoordeBilt.

Onrust over bouwplannen aan de Hessenweg

Algemeen Algemeen

Begin december zijn de omwonenden van het voormalige garagebedrijf De Rooy aan de Biltse Hessenweg tijdens een inloopavond ingelicht over de bouwplannen op het perceel van deze voormalige garage. De daar verstrekte informatie heeft geleid tot de nodige onrust.

door Rob Klaassen

Het gepresenteerde plan voorzag in de bouw van 12 woningen. Deze woningen worden in een blok aaneen gebouwd, dat 70 meter lang is en bestaat uit drie woonlagen plus hoge doorlopende kap. De huizen krijgen een voortuin van 1 meter. Doordat het complex wordt aangebouwd tegen bestaande woningen komt er een ondoordringbaar massief complex dat in totaal zo'n 90 meter breed wordt en door de kleine voortuinen zich op zeer korte afstand van de weg bevindt. De bewoners, die er tegenover wonen keren zich massaal tegen deze stedelijke bebouwing. Zij hebben hun ongerustheid over deze bouwkolos in een brief aan de gemeenteraad kenbaar gemaakt.

Comité HartvoorDeBilt
HartvoorDeBilt was niet door de gemeente uitgenodigd voor de informatieavond van begin december. HartvoorDeBilt is ruim 10 jaar geleden opgericht, omdat er toen sprake was van de bouw van grootschalige appartementencomplexen op de percelen van Van Doorn, De Rooy en de Rabobank. Bouwplannen die volgens het comité totaal niet pasten bij het dorpse en groene karakter van De Bilt. Na veel acties van zijn de plannen indertijd van tafel gegaan. De Rooy trok zich toen voortijdig terug, terwijl voor Van Doorn en de Rabobank er nieuwe plannen zouden worden ontwikkeld. In 2006 heeft de gemeenteraad besloten, dat burgers voortaan intensief betrokken dienen te worden bij de bouwplannen. De laatste 10 jaar heeft het Comité een wat sluimerend bestaan gehad. Wel heeft HartvoorDeBilt in september 2010 nog van zich laten horen toen er een zienswijze is ingediend bij het bestemmingsplan Hessenweg. Er is toen met name ingegaan op de toekomstige woningbouw op het perceel van De Rooy. Het verwondert Annelies Woudstra van het Comité dan ook dat zij, gezien hun betrokkenheid bij het gebeuren van De Rooy, niet zijn uitgenodigd bij de inloopavond van 9 december. Ook HartvoorDeBilt heeft daarom een brief gestuurd naar de gemeenteraad over haar bezwaren.  

Bezwaren
Michel Struijk: 'Hoewel ik wel een aantal bezwaren tegen de geplande bebouwing bij ons aan de overkant heb, ben ik toch erg blij, dat er nu eindelijk iets gebeurt aan het in verval rakende garageterrein. De te bouwen huizen zijn echter te hoog, te dichtbij en te massaal. Nergens in De Bilt vind je zo'n hoog gebouw. Bovendien staat juist mijn huis precies tegenover het geplande poortgebouw. Uit dit poortgebouw komen de auto's van de bewoners die achter staan geparkeerd. Op een nog te bouwen straat achter de huizen worden namelijk parkeerplekken voor de bewoners gemaakt'. Waarmee volgens Michel moet worden begonnen is het schrappen van die parkeerstraat achter de huizen. 'Dan kan om te beginnen het hele bouwblok 5 à 6 meter naar achteren. Als het complex dan ook nog een verdieping lager wordt gebouwd, zullen er al veel van de bezwaren niet meer aanwezig zijn. Het poortgebouw kan worden versmald, zodat er alleen nog fietsers onderdoor kunnen. Dat zou een stap in de goede richting kunnen zijn'. Chris van Basten wijst erop, dat voordat er kan worden gebouwd de bodem voor de garage eerst wel grondig zal moeten worden schoongemaakt. De bewoners wensen duidelijkheid wat de bodemvervuiling precies voor hen betekent, hoe groot is de vervuiling is en hoe de sanering uitgevoerd gaat worden.

Massaliteit
De omwonenden wijzen er voorts op dat de enorme hoogte en massaliteit maakt dat de ochtendzon vrijwel uit hun huizen wordt verdreven. Thans zijn de bestaande gebouwen niet zo hoog en schijnt de zon nog tussen de huizen door. Zij willen, dat er een lichttoetredingsstudie wordt uitgevoerd. Annelies Woudstra wijst er nog op dat het onbegrijpelijk is, dat dit plan zo maar ineens wordt voorgelegd. Er was in de gemeenteraad in 2006 toch duidelijk afgesproken dat vanaf die datum bewoners altijd nauw betrokken zouden worden bij de ontwikkelingen in hun woonomgeving. 'Wij als HartvoorDeBilt zullen dit plan aanvechten. Het klopt niet met eerder gemaakte afspraken. Het bestemmingsplan laat dergelijke bouwhoogten niet toe. Echt onbegrijpelijk. Bovendien is het pand van de oorspronkelijke garage best een mooi gebouw. Dat zou wellicht als uitgangspunt kunnen dienen om te komen tot een meer acceptabele invulling van het bedrijfsterrein."

Mooier
Wat de bewoners vooral tegen de borst stuit is het op de inloopavond vanuit de gemeente naar voren gebrachte standpunt: 'Het wordt er toch allemaal mooier op'. 'Natuurlijk is dat zo', vinden ook zij. Zij vinden het echter een vreemd argument om deze massale hoogbouw te rechtvaardigen. Er zijn heel wat andere oplossingen te bedenken om het oude garageterrein mooier te maken. Net zoals iedereen zien ook de bewoners er recht tegenover graag een opknapbeurt van het terrein. Zij zijn daarom graag bereid om mee te denken over een voor alle partijen bevredigende oplossing.

Procedure
Op 24 november 2015 heeft het College besloten in principe een positieve grondhouding aan te nemen ten aanzien van de plannen. Om de ontwikkeling mogelijk te maken dient het bestemmingsplan aangepast te worden. Naar verwachting zal de procedure in februari opgestart worden.

Het oorspronkelijk garagebedrijf.