De tweelingeik van het Nobelkwartier.
De tweelingeik van het Nobelkwartier. foto Henk van de Bunt

Dat wil ik éffe’ kwijt...

12 maart 2026 om 18:00 Overig

Wordt de tweeling van Weltevreden geamputeerd?

advertentie

De meeste mensen zullen ze niet kennen want je rijd er waarschijnlijk argeloos voorbij als je vanuit de Looydijk komt en de Biltse Rading opdraait. En dat is jammer want hier staan twee eiken - haast hand in hand - waar een hele Biltse geschiedenis achter schuilgaat.

Op de rotonde stond vroeger de middeleeuwse boerderij Weltevreden. Dit was aan het einde van de oude Looydijk. De twee eiken hoorden bij het boerenerf. Mogelijk was de boerderij een uithof van Oostbroek. Eind jaren ‘60 van de vorige eeuw werd de boerderij afgebroken om uiteindelijk plaats te maken voor de Biltse Rading. De twee eiken bleven gespaard. Een wijze keuze.

Kaarten

Op oude kaarten is te zien dat er altijd al iets van beplanting langs de Looydijk stond. Op een luchtfoto van 1950 zijn de eiken al goed te zien. Ze zijn de honderd jaar allang gepasseerd, 150 jaar is zeer goed mogelijk en zelfs 200 jaar wordt niet uitgesloten.

Kappen

In het kader van de bouwplannen Nobelkwartier is bedacht om de meest oostelijk eik van de tweeling te kappen. Dat is een niet zo een wijze keuze. De eiken vertegenwoordigen een belangrijk bijna volledig verdwenen stuk cultuurhistorie van onze gemeente. De tweeling vormt 1 kroon ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Eiken van deze leeftijd zijn onvervangbaar. Dus de veel gebruikte ‘smoes’ van herplant van nieuwe bomen doet geen opgeld. Voordat de ecologische waarde van deze volwassen eiken wordt benaderd ben je gauw honderd jaar verder. Die tijd hebben we niet.

Behoud

Behoud de tweeling van het Nobelkwartier door ze in te passen in de bouwplannen. Dus de (landschaps-)architect moet maar terug naar de tekentafel. Geef deze eeuwlingen de ruimte, vertroetel ze. Voor mens en dier de beste keuze. Red de tweeling van Weltevreden en maak bezwaar tegen de kapvergunning.

Joris Hellevoort

(bewoner, boswachter in De Bilt en tevens bestuurslid Bomenstichting)