Geschil tussen gemeente en eigenaar park ligt bij de rechter.
Geschil tussen gemeente en eigenaar park ligt bij de rechter. foto Henk van de Bunt

Rechter wil weten waarom gemeente niet handhaaft

7 januari 2026 om 16:00 Overig

De gemeente De Bilt moet van de rechter opnieuw beoordelen of zij wel of niet gaat handhaven tegen bewoners die permanent op een bungalowpark wonen. Wanneer de gemeente blijft bij het besluit om niet te handhaven, moet zij dat beter beargumenteren.

advertentie

De zaak werd aangespannen door de eigenaar van het chaletpark Graaf Floris V in Hollandsche Rading. Alle huisjes op het park en de grond waarop de huisjes staan, zijn eigendom van particulieren. De rest van het park, zoals de paden en wegen, is zijn eigendom. Permanente bewoning maakt het volgens de eigenaar lastig om een recreatiepark te runnen. Daarom diende hij in 2023 bij de gemeente een handhavingsverzoek in tegen de bewoners van twee bungalows.

Kleiner wonen

Een van die bungalows is van Diana Brander (56). Samen met haar man kocht zij vijf jaar geleden een chalet op het park. ‘Wij woonden in een groot huis en wilden kleiner gaan wonen om zo ook plaats te maken voor de jongelui’, zei zij tijdens de rechtszaak. Ondanks dat in het bestemmingsplan staat dat permanent wonen niet is toegestaan, zagen zij geen probleem. ‘Heel veel mensen wonen op het park. Ik kreeg zelfs een mail van de beheerder met: ‘Fijn dat jullie bij ons komen wonen’. Na het handhavingsverzoek ging de gemeente controleren en liet Diana en de bewoner van het andere chalet weten dat ze de permanente bewoning moesten stoppen anders zouden zij een boete krijgen. Maar een paar maanden later draaide De Bilt dat besluit weer terug.

Volgens de gemeente was het niet eerlijk om alleen te handhaven bij deze bewoners en niet bij alle andere permanente parkbewoners, zei een gemeenteadvocaat tijdens de rechtszaak. Ook wilde de gemeente niet handhaven, zolang het kabinet plannen heeft om permanente bewoning te legaliseren. Daarnaast zei de advocaat dat de gemeente vanwege personeelstekorten niet op alle overtredingen kan handhaven.

Beter uitleggen

De rechtbank vindt dat de gemeente onvoldoende heeft uitgelegd, waarom zij nu niet wil handhaven. Daarom moet de gemeente beter uitleggen waarom zij de belangen van de mensen die op het park wonen zwaarder laat wegen dan de belangen van de parkeigenaar. Ook vindt de rechter het feit dat meer mensen permanent op het bungalowpark wonen geen rol kan spelen bij de keuze om niet handhavend op te treden. Omdat tegen deze bewoners geen handhavingsverzoek is gedaan, is er volgens de rechter geen sprake van een oneerlijke behandeling.

Daarnaast mag het plan van het kabinet om permanente bewoning op vakantieparken te legaliseren, geen reden zijn om nu niet te handhaven. De rechter schrijft in de uitspraak: ‘Het is nog geen regelgeving (...) en het is nog niet duidelijk of dit (het legaliseren van permanente bewoning, red.) daadwerkelijk gaat gebeuren’. 

Op straat

Voor Diana Brander is de uiteindelijke beslissing van de gemeente van groot belang. ‘Als de gemeente moet handhaven, komen wij op straat te staan’. De rechtbank erkent dat het vanwege de krapte op de woningmarkt moeilijk is om betaalbare woonruimte te vinden. 

‘Maar dat neemt niet weg dat zij al geruime tijd weten dat de chalets niet permanent bewoond mogen worden’, schrijft de rechtbank. De rechtbank vindt het ‘onvoldoende duidelijk’ waarom de belangen van de bewoners doorslaggevend zijn geweest bij de keuze om niet te handhaven.

Opnieuw beoordelen

Daarom vernietigt de rechtbank het besluit van de gemeente om niet te handhaven. Het college moet de komende periode opnieuw beoordelen of zij gaat handhaven. De gemeente moet € 2584 betalen aan de parkeigenaar vanwege de gemaakte juridische kosten. De gemeente De Bilt laat weten de uitspraak zorgvuldig te gaan bestuderen. Vanwege de kerstvakantie begint de gemeente hiermee vanaf 5 januari. Het is nu nog niet duidelijk welk besluit de gemeente gaat nemen.

(Rick Plantinga, RTV Utrecht)