Alles op 1½ meter uit elkaar? De stickers op de tafeltjes geven aan of de A- of de B-groep de lessen volgt.
Alles op 1½ meter uit elkaar? De stickers op de tafeltjes geven aan of de A- of de B-groep de lessen volgt.

Kijkje achter de schermen bij School met de Bijbel

Human Interest

Geert Meerkerk van de School met de Bijbel in Maartensdijk geeft opnieuw een kijkje in het leven van een schooldirecteur.

Het is alweer de vierde week van de schoolsluiting. Nee, ook deze week mogen er geen kinderen voor een normale schoolweek komen. Toch probeer ik zelf het ritme een beetje vast te houden… Ik wil oversteken naar de Pr. Bernhardlaan en dan de Beatrixlaan ingaan. Maar wacht, het voetpad is niet zo breed en daar loopt iemand. Daarom kies ik ervoor om op de weg te blijven lopen. Wat groeten we elkaar vriendelijk met een blik van verstandhouding. Ja, die regel van 1½ meter, we weten ervan en dan is dat uitwijken tot op de weg niet lastig.

Vergaderen op afstand

Ons bestuur wil ‘op afstand vergaderen’. Ik begrijp dat ik daarvoor een microfoon en een webcam nodig heb. Waar haal ik die zo gauw vandaan? Gelukkig helpt de secretaris mij snel uit de droom: ‘In een laptop zitten die hulpmiddelen in de rand verwerkt.’ Ja, zo’n digibeet ben ik dus. Met bewondering kijk ik naar die twee kleine openingetjes en in de bestuursvergadering op afstand weet ik van wanten.

De meester kijkt na

We zijn echt niet ontevreden met het werk dat de kinderen thuis leveren. De ouders gaan er 100% voor, zo is onze indruk op school. De stapel huiswerk voor groep 6 is deze keer niet voor de juf, maar voor mij. Heb hier het boekje van een meisje dat niet zo geweldig goed is in rekenen. Ze schrijft er wat naast: ‘Hallo juf, ik schrijf even een leuk berichtje. Soms vind ik het moeilijk, maar mama helpt heel goed. Ik mis u wel.’ Mooi toch.

Er is ook een begrijpend leesles bij over het feit dat de scholen dicht zijn. Kinderen mogen voor- en nadelen noemen. Deze groep 6 noemt o.a. als voordelen: ‘Je kunt tussendoor je vader helpen!’ ‘Je kunt nu gewoon bij je eigen moeder zijn.’ ‘Ik heb nu mijn eigen rooster.’ ‘Het virus kan zich minder goed verspreiden’. ‘Ik kan nu aan de tuintafel in het zonnetje mijn schoolwerk doen!’ Prachtig toch om zulke antwoorden te lezen! En de nadelen? ‘Je kunt niks aan de juf vragen.’ ‘Ik mis de verhalen van de meester.’ ‘Je krijgt niet alle vakken.’ Ik ben thuis sneller afgeleid en wat minder serieus.’ En als belangrijkste nadeel: ‘Je mag en kan niet met je vrienden spelen.’

Weer naar school

Op dinsdag 21 april hoor je het in de loop van de dag al: De scholen voor primair onderwijs mogen weer open. Dat gaat premier Rutte vanavond ook vertellen. Als dat echt gaat gebeuren, vergaderen we als team ‘face to face’ in ons speellokaal. Met een bezem van ruim 1½ meter voor de minimale afstand zet ik de stoelen zorgvuldig neer. Met passen en meten kan ik zo 16 plaatsen reserveren. De regel van 1½ meter afstand in de klas hoef je niet helemaal letterlijk toe te passen. Wat fijn, dan gaat het toch lukken om onze schoolpopulatie in A- en B-gezinnen te splitsen. We willen heel graag per schooldag al onze leerlingen ontmoeten. Wat een voordelen biedt dat voor onze deeltijders. En dan hoeven we de ouders thuis niet zo te belasten en zien we ze elke ochtend van 8.45 tot 11.45 uur (bijv. de A-kinderen) en ’s middags van 12.30 tot 15.30 uur (de B-kinderen) en op woensdag doen we het om de week. En zo hopen we al onze leerlingen met ingang van Deo Volente maandag 11 mei weer dagelijks te ontmoeten. En nu maar hopen dat voor die halve-dagen-regeling geen stokje wordt gestoken!