Logo vierklank.nl
V.l.n.r. Jorn Laponder, Irene Jongbloets en André Arends.
V.l.n.r. Jorn Laponder, Irene Jongbloets en André Arends.

Spelenderwijs omgaan met muziekinstrumenten

  Cultuur

door Guus Geebel

'Enkele maanden geleden hebben we met de muziekschool een gesprek gehad om te kijken of er een goede verbinding mogelijk is tussen theater en muziek', vertelt Irene Jongbloets artistiek leider van Masquerade. Daarna zijn Irene en muziekdocent André Arends met elkaar in gesprek geraakt met als doel een nieuwe manier muziekonderwijs te introduceren.

Het idee werd daarna met Irene, André en theaterdocent Jorn Laponder verder uitgewerkt. Op 18 september is de eerste open les. 'Wat we doen is muziek en theater gebruiken als frame voor muziekonderwijs', zegt Irene. 'Creatieve muzikale ontwikkeling van kinderen via het medium muziek waarbij op een speelse manier theater gebruikt wordt.' Jorn: 'We willen de speelsheid van theater gebruiken om muziek, instrumenten en ritme te introduceren. De drempel om met muziekinstrumenten kennis te maken wordt op die manier lager.'

Creatievere manier
Jorn vertelt dat hij op zijn achtste muziekles had en na drie jaar overstapte naar theater. Hij merkte dat het bij muziek langer duurt voordat je denkt nu kan ik dit, omdat je heel technisch bezig bent. 'Bij theater kan het in de eerste les zijn. Je kunt een muziekles hebben waarbij je een ritme laat slaan, bijvoorbeeld op je lijf of op een trommel, maar je kunt er ook een verhaal van maken. Je kunt zeggen dat je op een boot zit die sneller gaat, of opeens gaat draaien.' Irene: 'Je vertelt het gevoel dat muziek heeft en probeert dat over te brengen. Daar gebruiken we theater voor. Muziek blijft dan niet iets abstracts dat je verstandelijk moet leren, maar een creatievere manier om muziek te maken.'

Nieuwe richting
André Arends constateert dat voor veel kinderen het abstracte een drempel is om aan muziek te beginnen. Hij denkt dat het toevoegen van creatieve speelse elementen ook tot . sneller resultaat leidt. André vindt dat het een versterking is van de verschillende disciplines die het KunstenHuis mogelijk maakt. 'Dit is een exponent van de kracht die het KunstenHuis heeft als je met disciplines gaat samenwerken. Ik heb geen onderzoek gedaan, maar ik denk dat deze insteek een nieuwe richting is.'  Irene hoopt dat kinderen hierdoor de interesse voor het bespelen van een instrument krijgen. 'Ze krijgen combinatielessen. De speldocent is iedere les aanwezig en krijgt aanvulling van een expert die een instrument bespeelt. Dat kan een goede leerling zijn. Een expert kan heel erg inspireren en als dat een jong iemand is staat die nog dichter bij de leeftijdgenootjes.'

Inspirerend
Instrumenten die bij de cursus aan de orde komen zijn piano, strijkinstrumenten, blaasinstrumenten en percussie. 'Daar maken ze in ieder geval kennis mee. De stem en het lijf doen natuurlijk ook mee', zegt Irene. 'We zijn op zoek naar nieuwe creatieve manieren om leerlingen enthousiast te maken. De manier waarop is voor ons soms ook een zoektocht. Vragen die op de open dagen gesteld worden geven vaak inspiratie. Masquerade staat heel erg bij de belevingswereld van een kind. Vanuit die invalshoek hebben we ook gekeken naar wat past binnen de muzikale ontwikkeling en wat past binnen de theatrale ontwikkeling. Die willen we samenvoegen tot een nieuw inspirerend iets.'

Soepelheid
'We beginnen met tien lessen en evalueren die steeds. Doel is dat het uitgroeit tot een nieuwe lesvorm waar veel kinderen enthousiast over zijn. Dit is de basiscursus maar we gaan zeker nadenken over een vervolg.' Irene vat het geheel als volgt samen: 'Onder de indruk zijn van jezelf duurt bij muziek langer dan bij theater. Door het mixen van deze twee hopen we dat de muzikale bron in ieder kind tot ontwikkeling komt. Bij spel is het heel erg spelen vanuit jezelf. We denken dat er met instrumenten een heleboel techniek bijkomt. Door het met theater te mixen ontstaat een soort soepelheid.'

De lessen Muziektheater worden gegeven in de theaterstudio van Het Lichtruim en beginnen vrijdag 18 september. Van 15.30 tot 16.30 uur is er een open les voor kinderen van 6 tot 8 jaar en van 16.45 tot 18.00 voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Kinderen kunnen zich nog aanmelden.

Meer berichten