Een grenspaal langs de Graaf Floris V-weg.
Een grenspaal langs de Graaf Floris V-weg.

Grenspadtocht vanuit Hollandsche Rading

Algemeen

Wandelliefhebbers Cor en Willy Griffioen uit Hollandsche Rading hebben een mooie natuur-wandel-route uitgezet - te houden op 9 december - voor wandelliefhebbers met afstanden van 15, 20, 30, 35 en 42 km. Deze Grenspadtocht’ start vanuit Het Dorpshuis in de Hollandsche Rading en wordt georganiseerd door de landelijke wandelvereniging WS78.

De starttijden zijn voor 42 km. tussen 8.00 en 9.00 uur, voor 35/30 km. tussen 8.30 en 9.30 uur en voor de 20/15 km. tussen 9.00 en 10.00 uur. Geringe inschrijfkosten (inclusief soep, koffie/thee en fruit bij de WS78 rustposten) worden bij de start voldaan. De horecakosten zijn voor eigen rekening. Op de verzorgingsposten is EHBO aanwezig. De wandeling wordt met duidelijke pijlen aangegeven en een routebeschrijving is beschikbaar. De wandeltocht gaat door natuurgebieden en over boerenland, waar honden (aangelijnd dan wel los) niet welkom zijn. 

Iets over de route
De route van de Grenspadtocht loopt over historisch grondgebied. De start is vanuit Het Dorpshuis in de Hollandsche Rading; deze naam verwijst naar de grens ‘Rading’ tussen Holland en Utrecht. In 1719 is de definitieve grens vastgesteld en voorzien van stenen grenspalen, waarvan er verschillende langs de route staan. Eerst passeert men het treinstation uit 1874 met de bijzondere gotische bogen voor de bovenleiding. Het parcours vervolgt door een zandafgraving t.b.v. de Indische buurt in Amsterdam naar de Zwaluweberg; een permanent gesloten landgoed en sinds 1946 in gebruik bij de inspecteur generaal der krijgsmacht.

Hoorneboegse heide
Op de Hoorneboegse Heide voert de tocht langs de meer dan 3000 jaar oude grafheuvels. In die tijd waren er hier ook vele akkers; verderop over Landgoed Zonnestraal, een 120 hectare groot bos en heidegebied tussen Hilversum en Loosdrecht. Ome Jan van Zutphen, voorzitter van de diamantbewerkersbond, heeft zich ingespannen om hier voor tuberculose patiënten, een Sanatorium te bouwen. Nu is het complex een bruisend bedrijventerrein met vergaderruimtes. Een wijngaard, een kweker, een landgoedwinkel met idyllische zelfpluktuin, zorghotel en een heerlijke camping. Bij de Brasserie op het terrein zijn de 15 en 20 kilometer lopers tijdens de wandeltocht meer dan welkom.

Vliegveld
Het parcours voert verder langs Vliegveld Hilversum ontstaan in 1939. Het werd gelijk gevorderd in verband met de mobilisatie. In de oorlog was het in gebruik bij de Duitsers. Na de oorlog bij de Engelsen. Pas in 1947 werd het officieel geopend en voor vele doeleinden gebruikt. Zeker in de weekenden is het een toeristische trekpleister. Door de Egelshoek, waar waarschijnlijk in 1296 Graaf Floris V in de bossen gevangen genomen werd, passeer je nét voor het bereiken van de soeppost de eerste Grenspaal.

Westbroek
Na een lunch gaan de 30-35-42 km-lopers een lus richting Westbroek maken; door polder ‘Het Zek’ met uitzicht op de mooie molen De Kraai, die hier sinds 1880 staat, komt men in het dorp Westbroek. Op afstand is de prachtige N.H. kerk te zien die in de jaren 1467/1481 gebouwd werd. Hierna volgt een klein stukje door de in de volksmond ‘nieuwbouw’, van alweer 40 jaar geleden. Via een weiland gaat de tocht richting de Maarsseveense Plassen. Het weiland is onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De Maarsseveense Plassen - bestaande uit een grote en een kleine plas - zijn ontstaan door zandwinning in de jaren 60 ten behoeve van de aanleg van de Utrechtse wijk Overvecht.

Petgaten
Terug naar Westbroek gaat het parcours langs z.g. Petgaten; via het Bert Bospad door het Noorderpark; vanuit een veengebied naar het hoge zand gebied van het Gooi. Na een rustpost vervolgt de route via Landgoed ‘Einde Gooi’ in bosgebied ‘De Zuid’, langs de Hollandse Sloot - op de scheiding Holland – Utrecht, opnieuw door het bosgebied met op de hoek nog een oude grenspaal en via een oude zandwinningsput wordt de finish in het Dorpshuis in Hollandsche Rading bereikt. [HvdB]


Het treinstation uit 1874 met de bijzondere gotische bogen voor de bovenleiding ligt op de route. 

Het treinstation uit 1874 met de bijzondere gotische bogen voor de bovenleiding ligt op de route.